Gå till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 24.5.2023 13.33

Familjernas erfarenheter av rådgivningsbyråer och förlossningssjukhus är i huvudsak goda – målet är mer individuella tjänster

Nyckelord:
  • moderklinik
  • förlossningar

Helsingfors stad och HUS utredde erfarenheter som förlösta mödrar och familjer har haft med rådgivningsbyråer och förlossningssjukhus. Till stor del var man nöjd med familjevänligheten.

Vauvan käsi lepää aikuisen kämmenellä.

Helsingfors stad och HUS utredde erfarenheter som förlösta mödrar har haft med vården och tjänsterna vid Helsingfors mödrarådgivning och HUS Kvinnoklinik.

Materialet samlades in med hjälp av en elektronisk enkät och intervjuer under hösten 2022 från mödrar i Helsingfors som fött barn på Kvinnokliniken. Totalt 161 mödrar svarade på den elektroniska enkäten. Mer än hälften av mödrarna var förstföderskor. 23 mödrar deltog i intervjuerna.

Syftet med studien var att öka förståelsen för den vård som familjerna har fått och identifiera utmaningar och utvecklingsbehov i den. Helsingfors stads och HUS gemensamma mål är använda resultaten till att utveckla tjänsterna i anslutning till graviditet och förlossning med beaktande av familjernas synpunkter. Undersökningen genomfördes av Åbo universitet.

Det är viktigt att ha kontinuitet i behandlingen och identifiera individuella behov

I genomsnitt upplevde mödrarna att familjevänlig vård genomfördes bra på mödrarådgivningen. Som utvecklingsobjekt identifierades bättre kontinuitet och individualitet i vårdrelationen. Mödrarna önskade att rådgivningsbyråerna skulle ge mer vägledning till amning och barnvård och att den vore mångsidigare och att innehållet i den vore praktiskt.

Att kunna bilda ett förtroendefullt förhållande till den egna hälsovårdaren ansågs vara en grundpelare i en god erfarenhet med rådgivningsbyrån, och det är viktigt att trygga det. I fråga om distansfamiljeträning önskade man mer växelverkan och möjlighet att delta även på plats.

Yrkeskunnig personal vid förlossningen gav trygghet

Man var nöjd med förlossningen och behandlingen under förlossningen oberoende av förlossningssättet. Även om stämningen på förlossningsavdelningen upplevdes som brådskande, hade många en positiv erfarenhet av förlossningen.

Den positiva förlossningsupplevelsen påverkades av en yrkeskunnig och närvarande personal som lyssnade och kommunicerade öppet och fick mödrarna att känna sig trygga.

Under tiden efter förlossningen måste man ha tid för familjerna

På bäddavdelningarna för förlösta och i Hotell Familjeboet var man ganska nöjd med hur den familjevänliga vården genomfördes. Som de viktigaste utvecklingsobjekten för sjukhuset identifierades mindre brådskande bemötande och handledning av familjerna. Många hoppades att handledningen för amning och barnavård skulle bli enhetligare och ha jämn kvalitet.

Familjerummen i bäddavdelningarna och Hotell Familjeboet upplevdes som viktiga, eftersom de gjorde det möjligt för familjer att vara tillsammans i den nya livssituationen. Man var nöjd med vården och servicen man fick efter att ha återvänt hem från sjukhuset, sjukhusets polikliniska tjänster och rådgivningsbyråns hembesök, eftersom de gjorde det möjligt att ha en yrkespersons odelade uppmärksamhet och handledning.

Rådgivningsbyrån och sjukhuset intensifierar samarbetet

I undersökningen identifierades några av de viktigaste utvecklingsobjekten för mödrarådgivning och förlossningssjukhus. Bland dem lyftes fram kontinuiteten i vårdrelationen, individualiteten och gott bemötande.  Helsingfors stad och HUS Kvinnoklinik utvecklar vården och tjänsterna i samarbete med hjälp av resultaten så att den ännu bättre motsvarar familjernas behov.

På rådgivningsbyrån och på förlossningssjukhuset satsas på empatiskt, icke-brådskande och individuellt bemötande och rådgivning av familjerna. För detta utnyttjas bland annat interna utbildningar.

Rådgivningsbyråns familjeträning kommer även i fortsättningen att genomföras med distansförbindelse, men materialet förnyas och man vill göra klienterna delaktiga i träningen mer än tidigare.

Målet är dessutom att utvidga förlossningsträningen som genomförs i samarbete mellan rådgivningsbyrån och HUS till att omfatta alla förstföderskor. Både hälsovårdaren från rådgivningsbyrån och barnmorskan från förlossningsavdelningen stöder klienten i träningen. Det gemensamma målet är också att synliggöra och klargöra servicestigen under graviditeten och förlossningen för klienten.

Med hjälp av åtgärderna vill Helsingfors och HUS säkerställa en ännu familjevänligare graviditet, förlossning och period efter förlossningen för familjerna i Helsingfors.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.