Gå till huvudinnehåll

Pressmeddelande Publicerad 21.9.2021 12.07

Den centraliserade telefontjänsten för ögonsjukdomar öppnas 5 oktober 2021

Nyckelord:
  • HUS
  • ögonsjukdomar

Från och med tisdagen den 5 oktober 2021 har HUS patienter tillgång till centraliserade tjänster i anknytning till ögonsjukdomar via ett telefonnummer. Den centraliserade telefontjänsten gör det smidigare att sköta ärenden och minskar rusningen under telefontiderna.

Den centraliserade telefontjänsten för ögonsjukdomar ersätter från och med 5 oktober 2021 telefonnumren som är avsedda för enheternas och avdelningarnas patientsamtal i Helsingfors. I fortsättningen kopplas dessa telefonnummer automatiskt till den nya telefontjänsten. För hälso- och sjukvårdspersonal finns egna telefonnummer.

Telefontjänsten för ögonsjukdomar betjänar patienten via tre linjeval i bland annat tidsbeställningar, ärenden som gäller jouren, frågor om anhöriga och övriga ärenden. Den centraliserade tjänsten gör det smidigare för patienten att sköta ärenden och minskar rusningen under telefontiderna.

I fortsättningen behöver patienten inte köa under en lång tid i telefonen. En del av samtalen leds direkt via linjevalet till vårdpersonal och en del av telefonsamtalen hänvisas till återuppringningen. Med hjälp av återuppringningen hänvisas patienten till den rätta mottagaren och patienten kontaktas senast följande vardag.

Centraliserad telefontjänst för ögonsjukdomar 09 471 73400

  • Linje 1 betjänar i frågor gällande bokningar till polikliniken under samma eller följande dag. Linjen betjänar kl. 7–14.
  • Linje 2 betjänar i akuta frågor gällande jouren samt i frågor kopplade till vårdavdelningen. Linjen betjänar dygnet runt.
  • Linje 3 betjänar i övriga frågor. Linjen betjänar kl. 8–16.