Gå till huvudinnehåll

Publicerad 22.3.2021 14.29

Coronakampanj inleddes – undvik kontakter, minska smittor

Nyckelord:
  • coronavirus

Idag inledde Helsingfors stad en coronakampanj på sociala medier med sina partner Esbo, Vanda, THL och HUS som särskilt riktas till 20–29-åriga unga vuxna. Kampanjen pågår fram till den 19 april.

Corona

Kampanjen kompletteras av städernas och HUS gemensamma influerarkommunikation där det medverkar influerare från sociala medier som når en stor målgrupp som även innehåller invånare som talar främmande språk.

Under kampanjen ordnas dessutom ett Instagram Live-evenemang som fokuserar på coronatidens inverkan på den psykiska hälsan. Under evenemanget kommer en expert på ungdomars psykiska hälsa att svara på frågor tillsammans med en influerare från sociala medier.  

Ökande oro om smittor bland unga vuxna

Antalet coronavirusfall har ökat bland unga vuxna, och antalet svårt sjuka har också ökat i och med virusvarianterna.

Trots detta vet man att en del fortfarande samlas på hemmafester och andra fester, låter bli att följa karantänanvisningarna och inte anger alla personer som exponerats till smittospåraren för att kringgå karantänsbestämmelserna.

Genom den här kampanjen vill städerna, HUS och THL uppmuntra alla att orka med det svåra epidemiläget och att ännu tills vidare särskilt följa den viktigaste av alla begränsningar: att undvika nära kontakter.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.