Gå till huvudinnehåll

Pressmeddelande Publicerad 26.4.2021 16.16

Bilddiagnostiken vid HUS fungerar långsammare – tjänsterna överbelastade

Nyckelord:
  • Apotti
  • HUS Diagnostikcentrum

Efter att vardagsverksamheten tagit vid efter övergången till Apotti fungerar de bilddiagnostiska funktionerna inom HUS långsammare. Patienterna ombeds att förbereda sig på längre väntetider och på en överbelastning i telefonservicen.

På lördagen 24.4 övergick de bilddiagnostiska funktionerna vid HUS Diagnostikcentrum till patientdatasystemet Apotti som levererats av Oy Apotti Ab. Övergången till det nya systemet har lett till problem som påverkar bilddiagnostiken då patientmängderna ökat efter veckoslutet. Verksamheten har blivit långsammare inom alla våra bilddiagnostiska tjänster. I synnerhet de som bokat tid till bilddiagnostiken behöver förbereda sig på att vänta längre än vanligt. 

“Vi var förberedda på att den första veckan vid övergången till Apotti alltid är svår. Problemen är som flest under de första dagarna av införandet men vi jobbar med att lösa dem tillsammans med (Oy) Apotti Ab intensivt dygnet runt. Oberoende av problemen sköter vi alla jourmässiga och andra brådskande bilddiagnostiska undersökningar med högsta prioritet”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi

HUS beklagar det extra besvär som fördröjningen i servicen orsakar.  

HUS meddelade redan 23.4 om det stegvisa införandet av Apotti. Orsaken till det stegvisa införandet var problem som i sista stund kommit fram mellan kommunerna och de bilddiagnostiska funktionerna inom enheten för klinisk fysiologi och isotopmedicin (KFI) samt enheten för klinisk neurofysiologi (KNF). Problemen gällde systemen som överför informationen mellan dessa. I enheterna finns ca 250 användare av Diagnostikcentrums totalt 2000 Apotti-användare. 

 

Bakgrund 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom har en ny e-tjänst öppnats för HUS kunder, Maisa.  

Apotti-systemet  har tagits i bruk i tre steg: i november 2018, februari 2020 och oktober 2020. HUS Bilddiagnostik tar i bruk Apotti som sista enhet våren 2021. 

Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab. 

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.