Synnytyksestä toipuminen

KYSYMYS:
Moi. Onko normaalia että vielä kuukausi synnytyksen jälkeen emätin on turvoksissa. Kipua ei ole kuin silloin tällöin ja kyykkyyn mennessä. Ponnistusvaihe kesti tunnin että onkohan sillä vaikutusta? Alavatsa kipua ei ole eikä kuumetta eikä muutosta jälkivuodossa.
VASTAUS:
Hei,
Synnytyksessä lantionpohja venyttyy runsaasti, ja on normaalia, että joskus alapää on turvoksissa pitkäänkin. Tuo ponnistusvaiheen kesto on myös vaikuttanut asiaan: tällöin nestettä kertyy enemmän. Myös mahdolliset repeämät tai episiotomia voivat kerätä kudosturvotusta. Jos turvotuksesta ei ole sinulle tuon kummallisempaa vaivaa, en olisi huolissani, koska synnytyksestä on vasta niin vähän aikaa. Jos et ole vielä käynyt jälkitarkastuksessa, voit toki mainita asiastasi siellä. Keskustelin myös gynekologiemme kanssa, he pitävät tilannetta normaalina. Joskus kunnollinen palautuminen synnytyksestä voi kestää jopa puoli vuotta.

Suosittelemme lantionpohjalihasten treenaamista palautumisen nopeuttamiseksi, verenkierron parantamiseksi ja laskeumavaivojen ehkäisemiseksi.

Hyvää kevättä ja ihanaa vauva-aikaa toivottaa, Hanna Syrjämäki, Kätilö HUS/Hyvinkään sairaala

 

KYSYMYS:
Minulle tuli synnytyksen jälkeen n.10 tikkiä emättimeen ja häpyhuuliin. Väliliha säilyi ehjänä. Kauan tikkien sulaminen kestää ja mistä tiedän että ne ovat sulaneet? Milloin synnytyksen jälkeen noiden tikkien takia voi kokeilla seksiä ilman että tikit vaurioituvat?
VASTAUS:
Hei! Synnytyksen jälkeen yhdyntä on sallittua periaatteessa heti kun äiti tuntee toipuneensa tarpeeksi. Infektiovaaran vuoksi yhdynnästä olisi kuitenkin hyvä pidättäytyä niin kauan kuin jälkivuoto jatkuu. Turvallisin aloitusajankohta seksuaalielämän aloittamiselle lienee n. 5-12 viikkoa synnytyksestä, jälkitarkastuksen jälkeen. Sekä repeämät, että välilihaleikkaushaava paranevat useimmiten nopeasti. Tikit sulavat yleensä muutamassa viikossa, toisilla niiden sulaminen kestää kuitenkin kauemmin. Kannattaa myös pitää mielessä, että synnytyksen jälkeen hormonitaso romahtaa, ja naisen limakalvot muuttuvat kuiviksi ja aroiksi. Liukaste on hyvä ottaa käyttöön, jotta välttyy turhalta kivulta. Synnytyksen jälkeen nainen on taas altis uudelle raskaudelle, joten ehkäisystä tulee huolehtia. Kondomia suositellaan ensijaiseksi ehkäisymenetelmäksi. Muista vaihtoehdoista voi keskustella neuvolassa.

Ystävällisin terveisin,
Katri Tuura
Kätilö
Synnytysosasto
Hyvinkään sairaala


KYSYMYS:
Hei! Minulle tehtiin sektio kuukausi sitten. Sain sen jälkeen kohtutulehduksen ja selvisi että kovien kipujen syy oli että joku hermo oli ommeltu haavaan...Nyt vointi on jo parempi ja hermokipua tuntuu vain jos nukkuu tai istuu pitkään huonossa asennossa. Urheilla haluaisin jo kovasti mutta en tiedä koska se on ns.turvallista. Kävelylenkkejä teen vauvan kanssa mutta tahtoisin kovasti jo salille ja ryhmäliikuntatunneille =) Ristiriitaista tietoa löytyy paljon eli joku sanoo ett 2 kk sektion jälkeen voi urheilla ja tehdä vatsalihasliikkeitä ja toiset käskee odottamaan jopa 6kk!!! Mikä siis on oikea suositus urheilun suhteen?!?!
VASTAUS:
Hei, Joskus on mahdollista, että sektion jälkeen esiintyy haavan seudussa poikkeavan kovaa kipua, jonka syynä voi olla esimerkiksi kiristävä ommel lihaskalvossa (faskiassa) tai pinnallisen ihohermon jääminen haavaompeleeseen. Usein nämä kivut helpottavat seurannassa, mutta joskus on mahdollista, että joudutaan aloittamaan hoitona hermokipulääkitys tai avaamaan haavaa. Tämä on kuitenkin harvinaista.

Urheilun aloittaminen sektion jälkeen riippuu potilaan kunnosta ennen synnytystä, sektiosta toipumisesta ja yleisestä voinnista. Tämän vuoksi oikeaa, kaikille potilaille soveltuvaa suositusta on vaikea antaa. Kevyen liikuntaharrastuksen saa aloittaa niin pian, kuin tuntee siihen pystyvänsä. Lantionpohjan lihaksia voi ja kannattaa alkaa harjoittamaan heti ensimmäisten viikkojen aikana. Suorien vatsalihaksien harjoittamista (esim. rutistuksia selinmakuulta) kannattaa välttää kunnes vatsalihakset ovat hyvin palautuneet raskaudenaikaisesta venyttyneestä tilasta. Mikäli suoria, pinnallisia vatsalihaksia aletaan treenaamaan ennen niiden palautumista, voi niiden välisen raon palautuminen hidastua ja jopa venyä entisestään. Vatsalihasten palautuminen eli tukikalvon (linea alban) kiristyminen entiselleen on hyvin yksilöllistä. Se voi vaihdella muutamista viikoista puoleen vuoteen. Sama koskee muiden tukirakenteiden kuten nivelsiteiden löysyyttä raskaushormoneista johtuen. Tämän vuoksi muita varovasti aloitettavia lajeja ovat juoksu, aerobic, raskas painoharjoittelu ja äkilliset rajut liikesarjat, esimerkiksi pallopelit.

Ystävällisin terveisin,
Marja Pasanen
Erikoistuva lääkäri
Naistentaudit ja synnytykset
HUS/Hyvinkää