Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Botteja, chatteja ja ohjelmistopalveluita – koronaepidemia on työllistänyt HUSin IT-osaajia

Botteja, chatteja ja ohjelmistopalveluita – koronaepidemia on työllistänyt HUSin IT-osaajia

HUSin Tietohallinnossa on paiskittu kevään aikana kovasti töitä. Yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa on tehty palveluja kansalaisille ja terveydenhuollon ammattilaisille.
 

​Ensimmäinen koronavirukseen liittyvä palvelu oli kansalaisille suunnattu Koronabotti, joka saatiin valmiiksi puolessa viikossa. Pian sen jälkeen valmistui myös HUSin internetsivuille upotettu palvelubotti, jossa ohjattiin HUSin potilaita muun muassa etävastaanottojen käyttöön.

Terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja palveluita ovat kuntien neuvontapuhelimissa työskenteleville näytteenoton ohjausbotti sekä tartuntojen seurantaan ja jäljitykseen tehty COVID-19-ohjelmistopalvelu, joka on työkalu tartuntojen jäljitykseen, altistuneiden tietojen keräämiseen sekä karanteeniin asettamiseen.

"COVID-19 ohjelmistopalvelu mahdollistaa HUS-alueen epidemiatilanteen kokonaisseurannan ja reagoinnin esim. joukkoaltistumistapauksissa, joissa altistuneita eri kunnista. Se myös helpottaa muun muassa jäljittämistehtäviin palkattujen perehdyttämistä. Tärkeä osa ohjelmistopalvelua on myös ajantasaisen ja nopean tilanneraportin välittämisen eri viranomaistahoille", kertoo linjajohtaja Sirpa Arvonen HUS Tietohallinnosta.

Kansalaisille ja henkilöstölle henkisen tuen palveluita

Koronavirusepidemian aikana myös kansalaisille ja terveydenhuollon ammattilaisille suunnatuilla henkisen tuen palveluille oli tarvetta. Epidemia herätti kansalaisissa huolta ja ahdistusta. HUSissa heräsi myös huoli henkilöstön jaksamisesta.

Terveyskylä ja sen Mielenterveystalo ovat toimineet vahvana pohjana poikkeustilannetukipalveluiden rakentamiselle. Koronabotti sisältää henkisen tuen osion huolibotin. Erityisesti maaliskuussa huolibotissa oli paljon kävijöitä. Infektiotalossa on psyykkisen selviytymisen opas, jossa autetaan pärjäämään erityksessä.

Mielenterveystalossa on huolen omahoito -ohjelma. "Suosituin harjoitus on ollut hengityksen rauhoittaminen", kertoo toimialajohtaja Matti Holi HUS Psykiatriasta. Nuorten mielenterveystalon Milli virtuaaliapuri ja chat palvelevat kesän yli.

Henkilöstön jaksamisen palveluissa hyödynnetään tukibottia, joka ohjaa neliportaiseen tukijärjestelmään.  "Onneksi henkilöstö jaksanut hyvin. Tässä varmasti auttoi se, että Suomessa epidemia pysyi hallinnassa", sanoo toimialajohtaja Matti Holi HUS Psykiatriasta.

Epidemiatilanne rauhallinen

Viimeisen kahden viikon aikana HUSLABissa todettujen koronavirustartuntojen määrät olleet koko matalat ja laskusuunnassa. "Rajoitusten purkaminen ei näy lisääntyneinä tartuntoina viimeisen kahden viikon aikana. Tosin aikaa mennyt vähän ja tilanne voi muuttuakin", toteaa toimitusjohtaja Juha Tuominen.

Osin rauhallinen epidemiatilanne johtunee siitä, että Suomessa rajoitusten ajoitus osui varsin hyvin. "Suomeen epidemia tuli noin viikkoa myöhemmin kuin esimerkiksi Tanskaan. Isot rajoitukset aloitettiin samaan aikaan Tanskan kanssa. Suomi säästyi Tanskaan ja Ruotsiin verraten korkealta tautipiikiltä maaliskuussa", sanoo kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

HUSin kevätkauden viimeisen koronavirusinfon aiheena 15.6.2020 oli epidemian aikana tehdyt digitaaliset palvelut.

Katso tallenne täältä.

Tulosta
15.6.2020 14:48