Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Uudenmaan Päivystysapu 116 117 -puhelinpalvelu on ruuhkautunut

Uudenmaan Päivystysapu 116 117 -puhelinpalvelu on ruuhkautunut

Päivystysapu on ruuhkautunut koronavirukseen liittyvistä yhteydenotoista. Palvelu on tarkoitettu kiireellistä apua tarvitseville.

​Vetoamme HUS-alueella asuviin, että Päivystysapuun soitetaan vain päivystyksellisissä asioissa, jotta kiireellistä hoitoa tarvitsevat henkilöt saavat apua nopeammin.

”Viime päivinä koronavirukseen liittyviä puheluita on tullut todella runsaasti”, kertoo Uudenmaan Päivystysavun palvelupäällikkö Hanna Vainio HUSista.

 
Koronavirukseen liittyvistä puheluista suuri osa on liittynyt huoleen tai hyväkuntoisen lieviin oireisiin. Vain pieni osa soittajista on ohjattu näytteenottoon.
 
Päivystysavun henkilökunta on tehnyt ylitöitä ruuhkien purkamiseksi, mutta vastausajat ovat silti olleet pitkiä. Tilapäistä henkilökuntaa saadaan avuksi lähipäivinä.
 
Lievissä hengitystieoireissa pysyttävä kotona
 
Lievistä hengitystieoireista, vaikka epäilisikin koronavirustartuntaa, ei tule enää ilmoittaa terveydenhuoltoon, vaan tulee jäädä kotiin sairastamaan. Jatkossa koronavirusnäytteitä otetaan ainoastaan ryhmiltä, joiden tartuntojen selvittäminen on kriittisintä. Päivystysapuun tai terveydenhuollon muihin yksiköihin tulee olla yhteydessä ainoastaan, jos vointi on sellainen, ettei kotihoidolla pärjää.
 
Oman terveysaseman aukioloaikoina ollaan yhteydessä terveysasemalle tai työterveyshuoltoon ja sen ollessa suljettuna Päivystysapuun. Osalla kunnista on puhelinpalvelut, joihin koronavirustartuntaa epäilevät sekä lisätietoa aiheesta kaipaavat voivat olla yhteydessä. Hätätilanteessa tulee aina ottaa yhteyttä hätänumeroon 112.
 
Kuulovammaiset sekä henkilöt, jotka eivät pysty tuottamaan puhetta saavat yhteyden Uudenmaan Päivystysapuun tekstipalvelun kautta. Uudenmaan Päivystysapu tuottaa Päivystysapu-palvelun Helsinkiä lukuun ottamatta muille HUSin alueen kunnille.
Tulosta
14.3.2020 17:00