Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Tiedote HUS-alueen neuvoloihin: sikiöseulontojen asiakasajanvaraus siirtyy Maisaan

Uusien tietojärjestelmien käyttö alkaa HUSin Naistentautien ja synnytyksien tulosyksikössä 1. helmikuuta 2020.

HUS on ottamassa käyttöön uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottia ja asiakkaille suunnattua Maisa. ​Terveyskylän Omapolku -palvelukanavan kautta nykyisin tapahtuva seulontaultraäänen sähköinen ajanvaraus siirtyy tällöin Maisaan Helsingin Bulevardin sikiöseulontayksikön osalta. ​

Maisa on Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävien kuntien ja HUSin henkilökohtainen, maksuton ja suojattu digitaalinen kanava ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisan avulla voi varata aikoja, seurata ja vastaanottaa terveyteen liittyviä tietoja turvallisesti verkkoselaimen kautta tai mobiilisti älypuhelinsovelluksella. Maisaan voivat kirjautua kaikki Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella asuvat yli 13-vuotiaat. Varsinaisia Maisan palveluita voi käyttää sellainen henkilö, joka on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä HUSin yksikössä.

Toivomme, että voisimme yhteistyössä kannustaa neuvola-asiakkaita kirjautumaan Maisa-palveluun mahdollisimman pian. Tällöin Bulevardin sikiöseulontayksikön asiakkailla on mahdollisuus tehdä sähköisiä ajanvarauksia ja täyttää tarvittavia ennakkokyselylomakkeita Maisassa 1. helmikuuta 2020 alkaen. Jos asiakas ei ole ottanut Maisaa käyttöön, sikiöseulontayksikkö varaa ajat sikiöseulontoihin ja ne ilmoitetaan kirjeitse kotiin.

Maisaan voi kirjautua pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla osoitteessa www.maisa.fi. Maisa-mobiilisovelluksen voi ladata älypuhelimiin Google Playsta tai AppStoresta.

Järjestämme aiheeseen liittyen infotilaisuuden HUS-alueen neuvoloille perjantaina 13. joulukuuta 2019 klo 8–9 Naistenklinikalla 7. kerroksen neuvotteluhuoneessa (Haartmaninkatu 2, Helsinki). Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä. Lähetämme etäkokouslinkin ennen tapahtumaa. Linkkiä voi jakaa myös terveydenhoitajille.

Tarvittaessa voimme tulla myös paikan päälle yksikköönne kertomaan Maisasta.

Esittelyvideo Maisasta

Erikoissuunnittelija Tanja Ripatti