Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Potilaskirjeitä lähtenyt HUSin järjestelmähäiriön vuoksi asiakkaille moneen kertaan

Potilaskirjeitä lähtenyt HUSin järjestelmähäiriön vuoksi asiakkaille moneen kertaan

HUS havaitsi 23.10., että järjestelmähäiriön vuoksi asiakas voi saada oman hoitopalautekirjeensä useampaan kertaan. Ylimääräisten kirjeiden sisältö on sama ja sisältää vain potilaan omia tietoja.
 
Kaikki järjestelmähäiriön vuoksi monistuneet kirjeet ovat hoitopalautekirjeitä, jotka sisältävät potilaan oman sairauskertomuksen. Kirjeitä on voinut tulla useita samana tai useampana eri päivänä. Ylimääräisiä kirjeitä ei tarvitse palauttaa, vaan ne voi hävittää.

Järjestelmässä oleva vika on löydetty ja sen korjaus tehty. Vahingossa monistuneiden kirjeiden tarkkaa määrää ei tällä hetkellä tiedetä. Häiriö ei ole kuitenkaan vaikuttanut muiden HUSista lähetettyjen potilaskirjeiden monistumiseen.

“Pahoittelen HUSin puolesta tästä virheestä asiakkaillemme koituvaa vaivaa. Onneksi voin kuitenkin sanoa, että potilastiedot eivät ole missään vaiheessa vaarantuneet eli kirjeet on lähetetty oikeille henkilöille. Asiakkaat ovat vain saaneet samat potilastietonsa useassa eri kirjeessä”, HUSin hallintoylilääkäri Teppo Heikkilä sanoo.

Vika syntyi potilastietojärjestelmä Uranuksen päivityksen jälkeen. Järjestelmä alkoi käsitellä potilaskertomuksista muodostettavia hoitopalautekirjeitä moneen kertaan ja jokaisesta käsittelystä syntyi oma erillinen kirje.

Lisätietoja:
Hallintoylilääkäri Teppo Heikkilä, 040 149 5017 
EDIT: 24.10.2019 klo 14.07: muutettu uutiseen tieto, että vika on saatu korjattua.
Tulosta
24.10.2019 9:10