Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään

Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään

 
​HUSin potilastietojärjestelmä Uranukseen tehtiin kuluneena viikonloppuna suunniteltu päivitys. Päivitys sujui suunnitelmien mukaan, mutta maanantaiaamuna ennen kello yhdeksää käyttäjämäärien kasvettua alkoi ilmetä kirjautumisongelmia ja järjestelmän hitautta.

Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään korkealla prioriteetilla. Käyttäjiä ohjeistettiin siirtymään jatkuvuussuunnitelman mukaiseen toimintaan, joka käytännössä tarkoittaa käsin kirjaamista. Puoleen päivään mennessä ongelman syy oli saatu selville ja järjestelmän toiminta saatiin palautettua väliaikaisratkaisulla. Valitettavasti ongelmat alkoivat uudelleen iltapäivällä. Kello 16 mennessä potilastietojärjestelmän toiminta on taas saatu palautettua, mutta lopullinen korjaus on vielä tekemättä.

- Potilastietojärjestelmän ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet potilaiden hoitoa. Yksittäisiä vastaanottoja ja toimenpiteitä on jouduttu perumaan päivän aikana, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo.

Siihen saakka kunnes ongelmaan saadaan lopullinen korjaus, tilannetta seurataan tiiviisti. Yksiköitä on ohjeistettu siltä varalta, että ongelmat jatkuvat huomenna.

Uranusta lukuun ottamatta muut potilashoidossa käytössä olevat tietojärjestelmät ovat toimineet normaalisti. Muita järjestelmiä ovat muun muassa laboratorio-, kuvantamis- ja leikkaussalien toiminnanohjausjärjestelmät.
Tulosta
15.4.2019 17:06