Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Ohjeet ja opasteet HUS Kuvantamisen asiakasraadin testissä

Ohjeet ja opasteet HUS Kuvantamisen asiakasraadin testissä

HUS Kuvantamisessa asiakasraati on tiiviisti mukana asiakaskokemuksen kehittämisessä. Raati on valjastettu arvioimaan opasteita ja potilasohjeita. Molemmilla on suuri vaikutus siihen, miten hyvin tutkimukseen osataan valmistautua ja perille löytää.
 
Kuva oksan takana olevasta opastekyltistä


HUS Kuvantamisen asiakasraadissa on kymmenkunta eri-ikäistä ja -taustaista jäsentä. Yhteistä mukana oleville on, että he kaikki tuntevat jollain tavoin kuvantamisen palveluita. Heillä on erilaisia kokemuksia kuvantamisesta, joko oman sairauden kautta tai tutkimuksissa on käyty omaisen kanssa. Kaikki ovat innokkaita kantamaan kortensa kekoon ja kehittämään palveluitamme yhä paremmaksi.

Opasteet testissä


HUS Kuvantamisen asiakasraatia on pyydetty arvioimaan opasteita potilaan näkökulmasta. Miten hyvin opasteet toimivat ensikertalaiselle tai sellaiselle, joka tulee paikkaan ensimmäistä kertaa? Havainnointia on tehty kokousten yhteydessä, jolloin tapaamiset on pidetty joka kerran eri paikassa.

Asiakasraadin havaintojen perusteella opastus eri toimipisteiden välillä vaihtelee paljon. Esimerkiksi Malmin sairaalassa röntgen oli helppo löytää ja opasteet auttoivat hyvin eteenpäin. Isossa Omenassa taas röntgen löytyy kauppakeskuksen sisältä palvelutorilta, jolloin tutkimuksiin suunnistaminen varsinkin ensikertalaiselle on vaikeaa. Vantaan puolella sijaitseva Myyrmäen röntgen puolestaan oli kaikkinensa kehnosti opastettu ja osoite johti kunnolla harhaan.

”Opasteiden saaminen ajan tasalle ei ole ihan yksinkertainen asia, koska terveyskeskuksissa on useita toimijoita HUS Kuvantamisen lisäksi. Toisaalta vaikka opasteet olisivatkin olemassa, ne eivät välttämättä heti osu potilaan silmiin tai niitä ei malteta lukea. Tällöin on helpointa kysyä neuvoa lähimmältä hoitohenkilökuntaan kuuluvalta henkilöltä. Tulevaisuudessa potilailta odotetaan yhä enemmän aktivisuutta ja omatoimisuutta esimerkiksi ilmoittautumisessa ja kulkuohjeiden selvittämisessä jo etukäteen”, pohtii osastonhoitaja Riitta Heikkilä HUS Kuvantamisen Myyrmäen röntgenistä.

Potilasohjeet puntariin


Opastuksen lisäksi asiakasraadissa on käyty läpi HUS Kuvantamisen potilasohjeita, jotka lähetetään yleensä etukäteen postissa. Ohjeissa kerrotaan, mitä tutkimuksessa tapahtuu ja miten siihen tulisi valmistautua. 

Käytetyn kielen osalta asiakasraadilla on ollut paljon kommentoitavaa. Ohjeiden kieli tuntuu monesti vaikealta ja ohjeet monimutkaisilta. Napakkuutta toivottiin lisää, samoin kuvia ja silmäiltävyyttä. Ensimmäisten ohjeiden osalta kielellisiä muokkauksia tehtiin runsaasti. Työ jatkuu, sillä ohjeita on kaikkinensa useita satoja.

”Opasteiden ja ohjeiden selkeyttämisessä on paljon työsarkaa, mutta tärkeää sellaista. Kun tämä puoli tehdään hyvin, potilaat löytävät ajoissa paikalle ja ovat oikein valmistautuneita. Tällöin tutkimukset voidaan tehdä ajallaan ja sujuvasti, potilaille jää hyvä fiilis”, toteavat HUS Kuvantamisen asiakasraadin koordinaattorit Kaisa Tyni ja Kristiina Lehtinen.​
Tulosta
11.6.2019 15:23