Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Kolmas Apotti-päivä jatkunut sujuvasti / Den tredje Apotti-dagen har förlöpt smidigt

Kolmas Apotti-päivä jatkunut sujuvasti / Den tredje Apotti-dagen har förlöpt smidigt

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttäjien määrä HUSissa nousi maanantain aikana yli 5 000 henkilöön.
 
Sairaaloiden toiminta on jatkunut viikonlopun jälkeen normaalina. Päivystyspoliklinikat ovat vastaanottaneet potilaita tavallisen arkipäivän tapaan.​

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttöönoton kolmas päivä käynnistyi vilkkaasti, kun lisää HUSin työntekijöitä kirjautui järjestelmän käyttäjiksi. Päivän aikana Apottia käytti jo yli 5000 ammattilaista ilman suuria ongelmia.

“Mitään suuria, odottamattomia tapahtumia ei ole tullut nyt arjen alkaessa ilmi. Apotin lääkitysosion käyttämiseen menee enemmän aikaa kuin moni käyttäjä on odottanut. Kyse on kuitenkin lääketurvallisuuden kehittämisestä, sillä lääkitys on yleisin vaaratapahtuman syy sairaalassa. Jos siihen saadaan Apotin avulla merkittävää parannusta aikaan, on se ehdottomasti tuon lisätyön arvoinen uudistus”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.

HUSilla ja Apotin käyttäjillä on edessään vielä paljon töitä, jotta jokainen oppii käyttämään järjestelmää tehokkaasti ja sujuvasti. Markku Mäkijärvi kuitenkin uskoo vankasti, että työ palkitsee tekijänsä tulevien viikkojen aikana: “Monet pienet, järjestelmään liittyvä ongelmat on saatu korjattua ja käyttäjät ovat saaneet paljon asiantuntevaa tukea. Ennen kaikkea ihmiset ovat voineet tulla sairaalaan turvallisin mielin ja kaikki potilaat on saatu hoidettua. Tästä on hyvä jatkaa.”

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön 1.2.2020 Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköissä.  Peijaksen sairaalassa Apotti otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018.

Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannassa osoitteessa
www.hus.fi/apotti


Mediayhteydet ja haastattelupyynnöt:
HUS viestintä Viestintäpäällikkö Paavo Holi, puh. 050 427 9517, paavo.holi@hus.fi  Mediapuhelin (klo 9-15.30) 050?427 2875

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilas- ja asiakastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.

Den tredje Apotti-dagen har förlöpt smidigt 

På måndagen steg mängden Apotti-användare på HUS till över 5000 personer. Sjukhusens verksamhet har fortsatt som vanligt efter veckoslutet. Jourpoliklinikerna har tagit emot patienter precis som de brukar en typisk vardag.

Övergångsskedet är inne på sin tredje dag, som började livligt då mera HUS-anställda loggade in som nya användare. Under dagen använde redan över 5000 sjukvårdsproffs Apotti utan större problem. 

”Inga stora, oväntade händelser har inträffat nu då vardagen börjat. Läkemedelsdelen i Apotti kräver mera tid än vad många användare räknat med. Men det handlar om en utveckling av läkemedelssäkerheten, för medicinering är den vanligaste orsaken till en farlig situation på sjukhuset. Om vi med hjälp av Apotti här får en betydande förbättring till stånd så är förnyelsen definitivt värt det extra arbetet”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi. 

HUS och Apottis användare har fortfarande mycket arbete framför sig, så att var och en lär sig använda systemet effektivt och smidigt. Markku Mäkijärvi tror ändå att det här arbetet betalar sig tillbaka under de kommande veckorna. ”Vi har kunnat lösa många mindre problem relaterade till själva systemet och användarna har fått mycket sakkunnig hjälp. Framförallt har man tryggt kunnat uppsöka sjukhusen och alla patienter har fått vård. Starten har gått bra och vi fortsätter i samma anda.” 

Patient- och klientdatasystemet Apotti togs 1.2.2020 i bruk inom Borgå, Hyvinge, Lojo och Västra Nylands sjukvårdsområden, samt inom HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus och resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. På Pejas sjukhus togs Apotti i bruk redan i november 2018.  

För mera information om övergången till Apotti: följ nyhetsflödet på vår webbplats 
www.hus.fi/apotti  


Mediekontakter och intervjuförfrågningar: 
HUS Kommunikation  
Paavo Holi, kommunikationschef, tfn 0505 427 9517, paavo.holi@hus.fi  
Telefon för medier 050 427 2875  

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab. 

Tulosta
3.2.2020 17:24