Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » HUS varautuu pääkaupunkiseudun yhteispäivystysten ruuhkautumiseen – avuksi palveluseteli / HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp

HUS varautuu pääkaupunkiseudun yhteispäivystysten ruuhkautumiseen – avuksi palveluseteli / HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp

HUSin yhteispäivystykset Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla varautuvat kesällä kysynnän vaihteluun ottamalla käyttöön palvelusetelin 20.6.2019 alkaen.
 

Päivystyspoliklinikoille hakeutuvilla yleislääkäritason potilailla on mahdollisuus saada tietyissä tapauksissa palveluseteli, jolla he saavat hoitoa sopimuskumppaneina toimivilla yksityisillä lääkäriasemilla.

​”Haartmanin, Malmin, Jorvin ja Peijaksen yhteispäivystysten kävijämäärän vaihtelua kesän aikana on vaikeaa ennustaa muun muassa lukuisten suurten yleisötapahtumien ja matkailun vuoksi. Haluamme taata, että potilaat eivät joudu jonottamaan päivystyspoliklinikalla lääkärille pääsyä kohtuuttoman kauan”, kertoo pääkaupunkiseudun päivystyspoliklinikoista vastaava ylilääkäri Veli-Pekka Harjola HUSista.

Palveluseteli käyttöön ruuhkatilanteissa

Palveluseteliä voidaan tarjota 18 vuotta täyttäneille potilaille, joilla on tiettyjä oireita tai tapaturmia, kuten hengitystieoireita tai kun epäillään nilkan nyrjähdystä. Arvio palvelusetelin tarpeesta tehdään päivystyspoliklinikalla tapauskohtaisesti ja potilas voi itse päättää ottaako hän vastaan palvelusetelin vai jääkö hän sairaalan päivystyspoliklinikalle.

Palveluseteli on aina henkilökohtainen ja se tulee käyttää tietyn ajan sisällä. Potilas maksaa sopimuslääkäriasemalla korkeintaan saman suuruisen käyntimaksun kuin hän maksaisi HUSin päivystyspoliklinikan käynnistä. 

Potilaat voivat hakeutua päivystyspoliklinikoille normaaliin tapaan

”Kiireellistä hoitoa tarvitsevat potilaat voivat edelleen normaaliin tapaan hakeutua sairaaloiden päivystyspoliklinikoille. Kenenkään ei pidä olla hakeutumatta hoitoon odotettavissa olevan ruuhkan vuoksi”, painottaa Veli-Pekka Harjola.

Päivystyspoliklinikoilla hoidetaan äkillisesti sairastuneet ja kiireellistä hoitoa vaativat potilaat, joiden hoito ei voi odottaa oman terveysaseman avautumista. Potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä.

Ennen päivystyspoliklinikalle hakeutumista tulee soittaa maksuttomaan Päivystysapu-puhelinpalvelun numeroon 116 117, johon vastataan ympäri vuorokauden. Päivystysavussa tehdään hoidon tarpeen arvio ja soittaja ohjataan oikeaan hoitopaikkaan tai annetaan itsehoito-ohjeita. Päivystyspoliklinikalle voi hakeutua suoraan, jos yhteyttä Päivystysapuun ei saa kohtuullisessa ajassa.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa yleiseen hätänumeroon 112.
 
HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp
 
HUS samjourer i Helsingfors, Esbo och Vanda förbereder sig på växlingar i behovet av jourvård genom att ta servicesedlar i bruk, från och med den 20.6.2019. Patienter som söker sig till jourpolikliniker och där behöver allmänläkartjänster har i särskilda fall möjlighet att få en servicesedel. Med servicesedeln kan man söka vård på sådana privata läkarstationer som HUS har avtal med.
 
”Det är svårt att på förhand uppskatta variationen i besöksmängden på Haartmanska, Malms, Jorvs och Pejas samjourer under sommaren, bland annat på grund av stora publikevenemang och ett större antal turister. Vi vill garantera att patienterna inte behöver köa orimligt länge för läkarvård på jourpoliklinikerna”, berättar överläkare Veli-Pekka Harjola som är ansvarig för huvudstadsregionens jourpolikliniker.
 
Servicesedlar i bruk under rusningstider
 
Servicesedlar kan erbjudas patienter som är 18 år fyllda och som har vissa symptom, t.ex. i luftvägarna eller som råkat ut för vissa olycksfall, man misstänker t.ex. att vristen stukats. På jourpolikliniken bedöms behovet av servicesedel från fall till fall och patienten kan själv avgöra om han/hon vill ta emot servicesedeln eller stanna kvar på jourpolikliniken.
 
Servicesedeln är alltid personlig och ska användas inom en viss tidsram. På avtalsläkarstationen betalar patienten högst samma pris som HUS hade uppburit för ett besök på jourpolikliniken.
 
Patienterna kan uppsöka vård på jourpoliklinikerna precis som vanligt
 
”Patienter som behöver brådskande vård kan precis som vanligt komma till sjukhusens jourpolikliniker. Ingen ska behöva avstå från att uppsöka vård på grund av eventuell rusning”, understryker Veli-Pekka Harjola.
 
På jourpoliklinikerna vårdas sådana patienter som insjuknat plötsligt och är i behov av brådskande vård, och som vars vård inte kan vänta på att den egna hälsostationen öppnar. Patienterna vårdas så att de brådskande fallen behandlas först.
 
Före man uppsöker jourpolikliniken ska man ringa den avgiftsfria telefonservicen Jourhjälpen på numret 116 117, som betjänar dygnet runt. På Jourhjälpen görs en bedömning av vårdbehovet och patienten hänvisas till rätt vårdställe eller får anvisningar för egenvård. Man kan söka sig till jourpoliklinikerna direkt om man inte får kontakt med Jourhjälpen i rimlig tid.
 
I livshotande situationer ska man alltid ringa det allmänna nödnumret 112.
 
Lisätietoja:
Veli-Pekka Harjola
ylilääkäri
HUS Akuutti
p. 09 4711
veli-pekka.harjola(at)hus.fi
Tulosta
19.6.2019 14:41