Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » HUS on varautunut Postin lakkoon jo ennakkoon / HUS har förberett sig på hotet om poststrejk redan i förväg

HUS on varautunut Postin lakonuhkaan jo ennakkoon / HUS har förberett sig på hotet om poststrejk redan i förväg

​Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko vaikeuttaa myös HUSin lähete- ja ajanvarauskirjeiden sekä potilaslaskujen toimittamista. HUSissa on varauduttu lakkoon jo ennakkoon.
 
Yksiköissä on pyritty purkamaan jonossa olevien varauksia heti marraskuun alusta lähtien. Lääkäreitä on ohjeistettu käsittelemään kiireelliset lähetteet mahdollisimman pian, jotta potilaille on voitu lähettää tieto ajanvarauksista. 

Ajanvarausta odottavien potilaiden kannattaa huomioida se, että kiireelliset ajat soitetaan potilaalle. Siksi ajanvarausta odottavien kannattaa pitää puhelimensa päällä. Lakon alkaessa potilaille soitetaan myös vähemmän kiireellisistä ajanvarauksista, mikäli ei voida varmistua kirjeen ehtimisestä ajoissa potilaalle.
 
"Haluamme turvata potilaiden hoidon Postin lakosta huolimatta, ja siksi olemme varautuneet tilanteeseen jo ennalta", hallintoylilääkäri Teppo Heikkilä sanoo.
 

Potilaslaskut


HUSissa potil
aslaskuja tehdään normaalisti myös lakon aikana. Jos potilaslasku jää lakon takia tulematta, toimitamme laskun heti, kun lakko on päättynyt.

Postin lakko ruuhkauttaa kirjeiden käsittelyä myös lakon jälkeen. Tämän seurauksena laskujen saapumisessa voi kestää tavallista pidempään. Otamme tämän huomioon siirtämällä laskujen eräpäiviä myöhemmäksi vuoden 2019 laskuilla, jotka on tehty 8.11.2019 jälkeen.

Sähköpostitse laskuja ei voida lähettää asiakkaille tietoturvasyistä.

Suosittelemme e-laskun käyttöönottoa. Kuluttajan verkkolasku on turvallinen tapa vastaanottaa laskut omaan verkkopankkiin. Lisätietoa e-laskusta saa omasta pankista.

​Uutista täydennetty 8.11.2019 potilaslaskutuksen osalta ja lisätty tiedot ruotsiksi.


--
 

HUS har förberett sig på hotet om poststrejk redan i förväg


Post- och logistikunionen PAU:s strejk försvårar också försändelserna av HUS remiss- och tidsbokningsbrev. På HUS har man gjort förberedelser inför strejken redan i förväg.  

På enheterna har man redan från och med början av november strävat efter att i första hand behandla bokningar för patienter som står i kö till vård. Läkarna har anvisats att behandla brådskande remisser så fort som möjligt, så information om tidsbokningarna kunnat skickas iväg till patienterna. 

För patienter som väntar på en tidsbokning lönar det sig att notera följande: när det gäller brådskande tidsbokningar ringer HUS alltid upp patienten,. Den som väntar på en tid ska därför gärna ha telefonen påslagen. När strejken inletts ringer HUS upp patienterna också gällande mindre brådskande tidsbokningar, om man inte på annat sätt kunnat försäkra sig om att brevet hinner fram i tid till patienten.  

”Vi vill säkerställa patienternas vård oberoende av poststrejken, och därför har vi förberett oss på situationen redan i förväg”, säger förvaltningsöverläkare Teppo Heikkilä

Patientfakturor 


På HUS görs patientfakturor i vanlig ordning också under strejken. Om en patientfaktura uteblir på grund av strejken så skickar vi den så fort strejken har tagit slut.  
 
Poststrejken kommer att orsaka rusning i behandlingen av brev också efter strejken. På grund av detta kan det räcka längre än vanligt för breven att komma fram. Vi beaktar detta genom att flytta fram förfallodagen för de fakturor för 2019 som utfärdats efter den 8 november 2019. 

Av datasäkerhetsskäl kan fakturor inte skickas per e-post. 

Vi rekommenderar att man tar e-fakturor i bruk. Konsumentens e-faktura är ett säkert sätt att sina fakturor till den egna nätbanken. Mera information om e-fakturor fås från den egna banken. 

Nyheten har kompletterats på svenska 8.11.
Tulosta
7.11.2019 14:21