Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Apotti toiminut kokonaisuutena odotetusti / Apotti har som helhet fungerat enligt förväntningarna

Apotti toiminut kokonaisuutena odotetusti / Apotti har som helhet fungerat enligt förväntningarna

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti on kokonaisuutena toiminut odotetusti 1.2. tapahtuneen käyttöönoton jälkeen, vaikka teknisiä ongelmia on esiintynyt.
 
Käyttäjän tekemän ilmoituksen perusteella 9.2. järjestelmästä korjattiin potilasluetteloiden tietosuojavirhe. Myönteisin yllätys on ollut uuden reaaliaikaisen sanelutoiminnon suosio lääkäreiden keskuudessa.

Apotin käyttöönottoa johtava HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on varautuneen tyytyväinen potilas- ja asiakastietojärjestelmän laajaan käyttöönottoon HUSissa: “Tähän asti Apotin laajeneminen on mennyt odotettua paremmin, sillä olimme varautuneet hitaampaan oppimiskäyrään. Tekninen käyttöönotto jatkuu kuitenkin vielä pari kolme viikkoa ja vasta sen jälkeen meillä on syvempi näkemys kokonaisuudesta.” 

Mäkijärven mukaan henkilökunnan ponnistelu ja hyvä asenne sekä järjestelmän hyvin tuntevien tukihenkilöiden osaaminen ovat olleet ratkaisevassa roolissa käyttöönoton sujuvuuden kannalta. Teknisten ongelmien lisäksi apua on tarvittu myös järjestelmän käyttöön liittyvissä asioissa. 

“Apotissa ei ole kysymys pelkästään kokonaan uudesta potilas- ja asiakastietojärjestelmästä vaan ennen kaikkea toiminnan muutoksesta. Töitä tehdään Apotin kanssa eri tavalla kuin ennen ja siihen tottuminen vie tietysti aikaa. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, jonka vuoksi myös yksikkökohtaiset erot Apotin käytön sujuvuudessa ovat isoja”, Mäkijärvi sanoo. 

Apotin käyttöönottoon on liittynyt teknisiä ongelmia, joista yksi on koskenut potilasluetteloiden tietosuojaa. Terveydenhuollon henkilöstöllä oli liian laaja mahdollisuus tarkastella eri sairaaloiden potilasluetteloita, joiden käyttö on sinänsä aivan tavanomaista toimintaa. Luetteloissa oli myös näkyvissä perusteettoman paljon yksittäisen potilaan tietoja.  Virhe korjattiin 9.2. nopeasti käyttäjän tekemän ilmoituksen jälkeen ja HUS on tehnyt tilanteesta asianmukaisen ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle.  

Sanelut siirtyvät reaaliaikaan  

Yksi Apotin käyttöön liittyvistä eduista on puheentunnistuksella toimivan sanelujärjestelmän uusi käyttötapa. Sanelua ei tarvitse enää erikseen siirtää tekstinkäsittelijälle, koska erillinen edustatunnistus-toiminto näyttää tekstin välittömästi lääkärin Apotti-päätteellä. Samalla lääkäri voi itse korjata ne virheet, joita puheentunnistus ei ole havainnut.  

Edustatunnistuksen suosio on alusta asti ylittänyt kaikki ennakkotoiveet. Vajaan kahden viikon jälkeen jo 83 % Apotin lääkäreistä käyttää uutta tapaa. Edustatunnistuksella on päivittäin jo yli 350 käyttäjää, jotka tekevät noin 2 300 sanelua päivässä.   

 “Tämä on merkittävä muutos lääkärin päivittäisessä työssä, jolla varmasti on positiivisia vaikutuksia koko potilaan hoitoketjuun”, Markku Mäkijärvi uskoo.  

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön 1.2.2020 Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköissä. HUSissa Peijaksen sairaalassa Apotti otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018.   

Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannassa osoitteessa
www.hus.fi/apotti  
Lisätietoja:
Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi  
050 428 7660  

Mediayhteydet:
HUS viestintä  
Viestintäpäällikkö Paavo Holi 
050 427 9517, paavo.holi@hus.fi    

Mediapuhelin (klo 9-15.30) 050 427 2875  

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilas- ja asiakastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.

Apotti har som helhet fungerat enligt förväntningarna 

Patient- och klientdatasystemet Apotti har efter övergången den 1 februari som helhet fungerat enligt förväntningarna, även om det förekommit tekniska problem. Utifrån en anmälan från en användare 9.2 korrigerades ett dataskyddsfel i listorna över inskrivna patienter. Den positivaste överraskningen har varit att den nya dikteringsfunktionen som fungerar i realtid så snabbt blivit populär bland läkarna. 

HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi leder övergången?till Apotti och är rätt nöjd med den omfattande övergången till det nya patient- och klientdatasystemet. ”Hittills har övergången till Apotti gått bättre än förväntat, för vi var beredda på en långsammare inlärningskurva. Det tekniska övergångsskedet fortsätter ännu i ett par, tre veckor, och först efter det har vi en bättre bild av helheten” 

Enligt Mäkijärvi har personalens insatser och positiva inställning samt stödpersonernas goda kännedom om systemet varit avgörande för hur smidig övergången blivit. Förutom tekniska problem har man behövt hjälp också i sådant som har med själva användningen att göra. 

”Apotti handlar inte enbart om ett helt nytt patient- och klientdatasystem utan framför allt om en förändring av verksamheten. I Apotti arbetar man på ett annat sätt än tidigare och det tar självklart tid att vänja sig vid det. För vissa räcker det längre än för andra och därför har vi stora skillnader mellan enheterna vad gäller smidigheten i användningen”, säger Mäkijärvi. 

Det har förekommit tekniska problem i övergången till Apotti och ett av dem gällde dataskyddet för listorna över inskrivna patienter. Sjukvårdspersonalen hade en för stor möjlighet att läsa de olika sjukhusens listor över inskrivna patienter, att använda dessa listor är i sig helt vanlig praxis. I listorna syntes också mera information än vad som är motiverat om den enskilda patienten. Detta korrigerades snabbt den 9 februari efter att en användare anmält felet och HUS har som sig bör gjort en anmälan om detta till dataombudsmannen.

Dikteringen sker nu i realtid 

En av fördelarna med Apotti är den nya dikteringsfunktionen som fungerar med taligenkänning. Diktatet behöver inte längre överföras separat till textbehandlaren eftersom den nya funktionen visar texten i realtid på läkarens skärm. På samma gång kan läkaren själv korrigera de fel som taligenkänningen inte noterat. 

Den nya dikteringsfunktionen har ända från början överträffat alla förväntningar. Efter knappa två veckor använder redan 83 procent av de läkare som tagit Apotti i bruk det nya sättet att diktera. Dikteringsfunktionen har dagligen redan över 350 användare som gör cirka 2?300 dikteringar per dag. 

”Det här är en betydande förändring i läkarens dagliga arbete, och den har alldeles säkert positiva effekter i patientens hela vårdkedja”, säger Markku Mäkijärvi. 

Patient- och klientdatasystemet Apotti togs 1.2.2020 i bruk inom Borgå, Hyvinge, Lojo och Västra Nylands sjukvårdsområden samt inom HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus och resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. På Pejas sjukhus tog man Apotti i bruk redan i november 2018.

Vi berättar om övergången till Apotti i nyhetsflödet på vår webbplats www.hus.fi/apotti

 
För mera information: 
Chefsöverläkare Markku Mäkijärvi
tfn 050 428 7660 

Mediekontakter:  
HUS Kommunikation 
Kommunikationschef Paavo Holi, tfn 050 427 9517, paavo.holi@hus.fi 

Telefonnummer för medier (kl. 9-15.30) 050 427 2875 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab. 

Tulosta
14.2.2020 16:13