Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Apotin potilasportaaliin kirjautuneiden määrä ylitti 100 000 käyttäjän rajan

Apotin potilasportaaliin kirjautuneiden määrä ylitti 100 000 käyttäjän rajan

Apotin käyttöönoton yhteydessä lanseerattu sähköisen asioinnin palvelu Maisa ylitti 100 000 käyttäjän rajan heinäkuussa. Digitaalinen potilasportaali mahdollistaa käyttäjille omaan terveyteen liittyvien asioiden hoitamisen ajasta ja paikasta riippumatta.
 
Maisa_kuvituskuva.jpg
Maisaan pääsevät kirjautumaan kaikki HUS-alueen asukkaat. Toistaiseksi Maisaa voivat perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon asioinnissa käyttää Vantaan kaupunkilaiset. Helsingin kaupunki on ottamassa Apotin käyttöön huhtikuussa 2021. HUSilla Apotti on tällä hetkellä käytössä Naistentautien ja synnytyksien sekä Psykiatrian yksiköissä, Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueilla sekä Jorvin ja Peijaksen sairaaloissa.   

Apotin käyttöön ottaneet HUSin yksiköt hyödyntävät potilastyössään sähköisen asioinnin mahdollistamana esimerkiksi ajanvarausta sekä viestimistä potilaiden ja terveydenhuoltohenkilökunnan välillä. Koronavirusepidemian myötä etävastaanotot Maisan kautta otettiin käyttöön kaikissa Apottia käyttävissä HUSin yksiköissä. 

Potilasportaalin teknisessä toteutuksessa panostettu saavutettavuuteen 


Potilaat pääsevät Maisan kautta tutustumaan esimerkiksi omiin tietoihinsa sekä tehtyihin ajanvarauksiin. Palvelun kautta on mahdollista myös perua varattuja aikoja, kunhan on liikkeellä hyvissä ajoin. “Erityisen tärkeä on Maisan tarjoama mahdollisuus esitietolomakkeiden sekä muiden kyselyiden täyttämiseen, sillä tiedot siirtyvät tätä kautta Apotti-järjestelmään ja terveydenhuollon ammattilaisille”, kommentoi HUS Tietohallinnon Apotista vastaava projektipäällikkö Ville Tuppurainen.   

Maisan teknisessä toteutuksessa on panostettu erityisesti palvelun käyttäjäystävällisyyteen sekä saavutettavuuteen. Vantaalla, jossa Apotti on otettu käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, Maisaan kirjautuneiden osuus oli heinäkuussa 53% kaikista hoitosuhteessa olevista potilaista. Koko HUSin tasolla Maisan käyttäjiksi ovat kirjautuneet 18% potilaista, joita on hoidettu Apottia käyttävissä yksikössä. 

Maisa luo uusia mahdollisuuksia kommunikointiin 


Maisan mukanaan tuomat toiminnot nopeuttavat huomattavasti terveydenhuoltohenkilökunnan tekemää työtä. HUSin Naistenklinikalla osastonylilääkärinä toimiva Veli-Matti Ulander on seurannut Maisan käyttöönottoa potilaskontaktien kautta lähietäisyydeltä. “Terveydenhuoltohenkilökunnan työhön Maisa on luonut uudenlaisen kulttuurin, vaikka potilaiden kanssa sähköisen palvelun kautta viestittely hakee vielä alkuun toimintalinjojaan”, Ulander kertoo. Omalla toimialallaan Ulander on havainnut, kuinka erityisesti HUSin sikiöseulontayksikön ajanvaraus toimii Maisan kautta erittäin sujuvasti.   

Maisan helppokäyttöisyys on huomattu myös potilaiden keskuudessa. Katri Kuoppala on hyödyntänyt moneen eri otteeseen Maisan tuomaa mahdollisuutta asioida sähköisesti. “Palvelu on kätevä, sillä monet aikaisemmin lääkärikäyntiä kaivanneet asiat, kuten lähetteet ja reseptien uusiminen, hoituvat nyt nopeasti ja mutkattomasti Maisan kautta. Samalla esimerkiksi omahoitotarvikkeiden tilaus sujuu sähköisesti vaivatta”, Kuoppala tuo esiin.  

Osastonylilääkärinä Ulander uskoo Maisan laajemman käyttöönoton tuovan lisäarvoa potilaskontakteihin. “Palvelun käyttöönoton omaksuminen edellyttää alkuun hienoista ajattelutavan muutosta ja ehkä kannustimiakin. Samankaltainen järjestelmä on käytössä esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa potilaan ja lääkärin välinen suhde on kiinteämpi kuin meillä”, Ulander tähdentää. 

 ​
Tulosta
4.8.2020 11:45