Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Apotin käyttöönottovaihe jatkuu suunnitelmien mukaan / Övergången till Apotti fortsätter enligt planerna

Apotin käyttöönottovaihe jatkuu suunnitelmien mukaan / Övergången till Apotti fortsätter enligt planerna

Lauantaina tapahtunut potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin laajeneminen on jatkunut ilman suuria ongelmia. Kaikki sairaalat toimivat normaalisti eikä päivystyspoliklinikoilla ole ollut erityistä ruuhkaa.
 
​Apotin käyttöönottoa viikonloppuna johtava hallinnollinen ylilääkäri Piia Aarnisalo on tyytyväinen tilanteeseen sunnuntaina iltapäivällä. 

“Näin laaja yhtäaikainen käyttöönotto on erittäin iso ja haastava operaatio. Esiin on tullut odotettu määrä itse järjestelmään liittyviä yksittäisiä teknisiä asioita, mutta ne on ratkaistu tai niitä selvitetään parhaillaan. Lisäksi yksiköillä on ollut myös käyttöön liittyviä ongelmatilanteita, joita on kuitenkin kyetty hoitamaan joustavasti.” 

Aarnisalon mukaan tärkeintä on, että sairaalat ja niiden päivystykset toimivat normaalisti. 

“Tavoitteemme on, että siirtyminen Apottiin aiheuttaisi mahdollisimman vähän haittaa potilaille, ja viikonloppuna tässä on onnistuttu. Ensi viikolla seuraamme tilannetta tiiviisti toiminnan käynnistyessä täydellä teholla.” 

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön 1.2.2020 Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköissä. Peijaksen sairaalassa Apotti otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018. 

Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannalla osoitteessa www.hus.fi/apotti  


Mediayhteydet ja haastattelupyynnöt 
HUS viestintä  
Viestintäpäällikkö Paavo Holi, puh. 050 427 9517, paavo.holi@hus.f  
Mediapuhelin 050 427 2875 

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilas- ja asiakastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.

****

Övergången till Apotti fortsätter enligt planerna

På lördagen togs patient- och klientdatasystemet Apotti i bruk i många av HUS enheter. Övergångsskedet har fortsatt utan större problem. Alla sjukhusen fungerar normalt och på jourpoliklinikerna har det inte varit mera bråttom än vanligt. 

HUS administrativa överläkare Piia Aarnisalo leder övergången under veckoslutet och är nöjd med läget på söndag eftermiddag. 

”En så här omfattande och samtidig övergång är ett massivt och väldigt krävande projekt. Det har framkommit en förväntad mängd enskilda tekniska problem som är relaterade till själva systemet, men dem har vi löst eller löser som bäst. I enheterna har det också uppstått problemsituationer, men dem har vi lyckats åtgärda efterhand.”

Enligt Aarnisalo är det allra viktigast att sjukhusen och jourerna fungerar normalt. 

”Vårt mål är att patienterna märker så lite som möjligt av övergången till Apotti och under veckoslutet har vi lyckats med det. Nästa vecka följer vi läget intensivt då verksamheten återgår till sin fulla volym.” 

Patient- och klientdatasystemet Apotti togs 1.2.2020 i bruk inom Borgå, Hyvinge, Lojo och Västra Nylands sjukvårdsområden, samt inom HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus och resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. På Pejas sjukhus togs Apotti i bruk redan i november 2018. 

För mera information om övergången till Apotti: följ nyhetsflödet på vår webbplats www.hus.fi/apotti 


Mediekontakter och intervjuförfrågningar
HUS Kommunikation 
Paavo Holi, kommunikationschef, tfn 0505 427 9517, paavo.holi@hus.fi 
Telefon för medier 050 427 2875 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.

Tulosta
2.2.2020 16:17