Apuvälineet ja matkustaminen

Kun lähdet matkalle apuvälineen kanssa, on hyvä ottaa huomioon apuvälineestä ja avun tarpeesta ilmoittaminen etukäteen lentoyhtiölle tai matkatoimistolle. On myös tärkeää muistaa, miten toimia matkan aikana apuvälineen rikkoutuessa.

Lentäminen apuvälineen kanssa

Ilmoita mukaan tulevat apuvälineet matkaa varatessasi lentoyhtiöön tai varaustasi hoitavaan matkatoimistoon. Apuvälineistä tarvitaan varaukseen mitat: pituus, leveys, korkeus ja paino. Sähköpyörätuoleista varaukseen tarvitaan lisäksi akkutyyppi, joka nykyisissä sähköpyörätuoleissa on kuiva-akku.

Jos kokoat apuvälinettäsi lennolle, ilmoita apuvälineen mitat koottuna. Kaksi liikkumisen apuvälinettä kuljetetaan lennolla maksutta, kunhan ne on ennakkoon ilmoitettu. Apuvälineitä otetaan lennolle rajallinen määrä, joten ennakkoilmoitus on hyvin tärkeä.

Finnairilla on palvelunumero liikuntavammaisia matkustajia varten (+358 9 818 0800) sekä lomake erityistarpeista ilmoittamiseen​.

Esimerkkejä Finnairin kysymyksistä

  • Onko pyörätuoli käsikäyttöinen vai sähkötoiminen, ja onko se kokoontaitettava?
  • Onko pyörätuolin virtalähde kuiva- vai märkäakku? Lentoyhtiö tarvitsee myös akun irrottamisohjeet, jos asiakkaan kommunikointi on vaikeaa 
  • Pyörätuolin mitat kokoon taitettuna (pituus x leveys x korkeus)
  • Matkustatko yksin vai saattajan kanssa?
  • Tarvitsetko työntöapua lentoasemalla vai pystytkö siirtymään itse lähtöselvityksestä lähtöportille?
  • Pystytkö siirtymään itse pyörätuolista koneen istuimelle vai tarvitsetko apua tai kantotuolia?
  • Tarvitsetko apua portaissa? 
  • Onko sinulla mukana muita lääkinnällisiä apuvälineitä?

Lentoyhtiöillä on harvoin esteettömiä verkkopalveluja, joten lennon varaaminen suoraan lentoyhtiöltä verkossa edellyttää erillistä yhteydenottoa avun tarpeesta ja ilmoitusta mukana kulkevista apuvälineistä. Useilla lentokentillä on erilliset palvelu- ja neuvontapisteet liikuntavammaisia matkustajia varten. Lennolle lähtiessä ja mahdollisia jatkolentoja varten on syytä varata riittävästi aikaa, sillä apua tarvitseva liikuntavammainen menee yleensä ensimmäisenä koneeseen ja poistuu sieltä viimeisenä. 

Lisätietoa liikuntarajoitteisen lentomatkasta Palmuaseman sivuilta

Jos apuvälineesi rikkoutuu ulkomailla

Suomalaisviranomaiset eivät yleensä korvaa ulkomailla aiheutuneita apuvälineiden huolto- tai korjauskuluja, eivätkä ne järjestä korjausta Suomen ulkopuolella. Viranomaisilla ei ole myöskään velvollisuutta toimittaa uutta apuvälinettä ulkomaille. Jos haluat uuden apuvälineen toimitettavaksi matkasi aikana Suomen ulkopuolelle, vastaat apuvälineen toimittamisen järjestelyistä ja kuljetuskustannuksista itse. 

Palattuasi takaisin Suomeen saat julkisesta terveydenhuollosta apuvälineen korjauksen tai uuden apuvälineen. 

Lisätietoja EU-Terveydenhoito.fi-sivustolta​