Terveydenhuollon varmennekortin tilaaminen HUS-kuntayhtymän rekisteröintipisteistä

Väestörekisterikeskuksen myöntämän terveydenhuollon varmennekortin (VRK-kortti) voi tilata Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin rekisteröintipisteistä myös yksityisille terveydenhuollon ammattilaisille. Terveydenhuollon ammattikortin käyttäjinä on koko Valviran Terhikki-rekisteriin kuuluva terveydenhuollon ammattihenkilöstö.

HUS:n ulkopuolisten varmennekorttien tilaaminen on maksullista. Kortin tilaus maksaa 58,00 € (46,77 euroa + alv 11,23 €). HUSin rekisteröintipisteistä voi tilata vain kuvattomia kortteja. Varmennekortin tarvitseva ammattilainen varaa sopivan kalenteriajan lähimmästä rekisteröintipisteestä,  maksaa palvelumaksun ennakkoon ja tulostaa suoritetusta maksusta pankin tositteen. Tositteen ja henkilöllisyystodistuksen kanssa kortin tilaaminen onnistuu 15 minuutissa ja kortti toimitetaan asiakkaan kotiosoitteeseen.

Yksityisten organisaatioiden ammatti-, henkilöstö- ja toimijakorttien hallinnollisissa ja sopimusasioissa voit ottaa yhteyttä varmennekorttipalveluihin osoitteessa lassi.tuovinen(at)hus.fi. Yleisissä kysymyksissä auttaa vrkkortti(at)hus.fi.

 

Ohje HUS-kuntayhtymän ulkopuoliselle varmennekortin tarvitsevalle ammattilaiselle 

 

    1. Varaa kalenteriaika lähimmästä rekisteröintipisteestä osoitteesta https://vrk.ajapa.fi/th. HUSin alueella palvelee tällä hetkellä seitsemän rekisteröintipistettä. Meilahdessa sijaitseva päärekisteröintipiste palvelee joka arkipäivä. Muiden HUSin rekisteröintipisteiden palveluajat näkyvät kalenterissa.
    2. Maksa palvelumaksu 58,00 €. Maksun saaja on HUS-konsernihallinto ja tilinumero on FI25 8000 1870 7148 63.

      Kirjoita maksun viestikenttään:

      VRK/ oma nimesi sekä päivämäärä ja kellonaika, jonka olet varannut ajanvarauskalenterista (kirjoita viesti muodossa: VRK/Matti Meikäläinen 30.9.2019 klo 10.30). Tulosta maksusta pankin tosite, jossa tulee näkyä pankin arkistointitunnus. Malli pankkitositteesta pdf-tiedostona.

      HUOM. Meilahden rekisteröintipisteessä voi maksaa myös maksukortilla. Maksuvälineenä käyvät yleisimmät pankki- ja luottokortit (Visa ja Mastercard). Käteinen ei käy maksuvälineenä.
    3. Saavu rekisteröintipisteeseen varattuna aikana ja todista tositteen avulla maksu rekisteröijälle. Samalla tunnistaudu voimassaolevalla henkilöllisyystodistuksella. Tositteen tai voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen puuttuminen keskeyttää palvelutilanteen. Maksua ei palauteta.

      Huomioithan, että ajokortti ei käy tunnistusvälineenä 1.1.2019 alkaen. Muutoksen taustalla on vahvaa sähköistä tunnistamista ja sähköisiä luottamuspalveluja koskeva lainsäädäntömuutos (533/2016). Muutos koskee kaikkia sähköisen tunnistusvälineen hakuun liittyviä toimenpiteitä, joita ovat korttihakemuksen tekeminen, PUK- tai aktivointitunnusluvun tilaaminen ja varakortin tilapäisvarmenteen aktivoiminen.
    4. Rekisteröijä tilaa ammattikortin asiakkaan kotiosoitteeseen ja tulostaa tilausvahvistuksen. Ammattikortin ja tunnusluvun saapuminen kotiin vie noin kaksi viikkoa. Henkilöstö- ja toimijakortti tilataan vain rekisteröintipisteeseen, ja niistä lähetetään sähköpostitse kutsu asiakkaalle.