• Etusivu
      »
    • Ammattilaiselle
        »
      • COVID-19 näytteenottoonohjauksen ja tartuntojen seurannan ohjelmistopalvelu HUS-alueen ammattilaisille

COVID-19 näytteenottoonohjauksen ja tartuntojen seurannan ohjelmistopalvelu HUS-alueen ammattilaisille

Tiedote 7.4.2020, päivitetty 20.5.2020.

 

Helsingin yliopistollinen sairaala HUS on tuottanut alueensa terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön uuden palvelun Tartuntatautilain 1227/2016 8 §:n velvoitteiden mukaisesti. 

Palvelun jatkuvasta päivittämisestä vastaavat HUS Epidemiologinen yksikkö ja HUS Tietohallinnon Sähköiset asiointipalvelut.

Ohjelmiston osat ovat
  • Näytteenottoon ohjaava COVID-19-näytteenottobotti ja siihen liitetty drive-in-näytteenoton ajanvaraus
  • COVID-19-tartuntojen seurannan ja jäljityksen ohjelmisto. Tarkemmat tiedot seurannan ja jäljittämisen ohjelmistosta löytyvät täältä. 

COVID-19-näytteenottobotti ja siihen liitetty drive-in-ajanvaraus  

HUSin alueen avoterveydenhuollon neuvonnassa ja vastaanotoilla työskentelevät ammattilaiset käyttävät palvelua haastatellessaan potilasta infektio-oireista. 

Näytteenottokriteerien täyttyessä ammattilainen voi varata potilaalle ajan Vihta-ajanvarausjärjestelmästä erikoissairaanhoidon ylläpitämään drive-in-näytteenottopisteesen tai liikkuvaan näytteenottoon. 

Palvelu sopii käytettäväksi kaikenikäisen asiakkaiden/potilaiden, myös lasten, näytteenottokriteerien arvioimiseen. 

Kuntien infektioterveysasemien ja muiden vastaavien toivotaan käyttävän COVID-19-näytteenottobottia, vaikka näyte otettaisiinkin terveysasemalla. Tällöin näytteenoton tarpeen arviointiprosessi täytetään, mutta Vihta-ajanvarausjärjestelmä ohitetaan. 

Näytteenottobotti hyödyttää epidemiaseurantaa, sillä tiedot kertyvät HUSin Epidemiologisen yksikön ja kuntien tartuntatautiyksiköiden yhteiseen tietokantaan, jonka avulla avulla tartuntatautilain mukaisissa tehtävissä olevat ammattilaiset voivat seurata epidemiaa ja jäljittää altistuneita. 

HUS Epidemiologisen yksikön asiantuntijat päivittävät näytteenottobottia ja sen päättelypuita säännöllisesti koronapandemian edetessä. Päivityksistä ja uusista versioista tiedotetaan palvelun käyttäjiä sekä kuntien tartuntatautiyksiköissä työskenteleviä. 
 

Seuraavissa kuvissa 1-4 on kuvattu palveluprosessin osiot:

 

thumbnail_prosessi1.jpg
thumbnail_prosessi2.jpg
thumbnail_prosessi3.jpg

thumbnail_prosessi4.jpg

 

Palvelun käyttöönotto

Kunkin organisaation tulee pitää huolta oman henkilökuntansa informoimisesta sekä palvelun käyttöohjeiden noudattamisesta. Ennen palvelun käyttöönottoa henkilöstönne on osallistuttava infotilaisuuksiin, joita järjestetään arkisin kaksi kertaa päivässä.

1. Organisaatio ilmoittautuu ohjelmistopalvelun käyttäjäksi

HUS ja ohjelmistopalvelun käyttöönottava organisaatio tekevät sopimuksen palvelun käytöstä. Käyttö on veloituksetonta.

Palvelun käyttöönottavien organisaatioiden tulee ilmoittautua oheisen linkin kautta tai palvelubotti@hus.fi

Ilmoittakaa yhteyshenkilönne nimet (vähintään työpari) ja yhteystiedot, jotta voimme lähettää tietoa palvelun päivityksistä sekä ohjeiden tarkennuksista. 

  2. Esimiehet ja henkilöstö osallistuvat näytteenottobotin  infotilaisuuksiin

Palvelun käyttöönottaville ammattilaisille järjestettyjen infotilaisuuksien tallenteen löydät täältä. 

3. Palvelun käyttäjä rekisteröityy TerveyskyläPRO-palveluun

Palvelun käyttöä varten HUSin alueen ammattilaisen on rekisteröidyttävä TerveyskyläPRO-palveluun, jonka portaalissa HUSin COVID-19 näytteenottobotti sijaitsee.

Ohjeet rekisteröitymiseen

Linkki COVID-19-näytteenottobottiin

Tukipalvelut

Päivittyvät ohjeet haettavissa: TerveyskyläPRO:n COVID-19-näytteenottobotin aloitussivulta.

Yhteydenotot, sisältöasiat ja palvelupyynnöt: palvelubotti(a)hus.fi

Tekninen tuki: 

Palvelunumerossa 0800 132 400 vastataan kiireellisiin teknisiin kysymyksiin, kuten esimerkiksi palveluun kirjautumiseen liittyviin ongelmiin. Palvelunumero on tarkoitettu ainoastaan ammattilaisille, eikä numeroa tule jakaa potilaille.


Palvelunumero on auki arkisin klo 07-21 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä 07-15. 


Kiireettömissä teknisissä asioissa on käytössä sähköposti tuki(a)terveyskyla.fi.​​