Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 27.5.2021 09.04

Tunnetko jo Maisan?

Asiasanat:
  • Husari
  • digitaaliset palvelut
  • sähköinen asiointi

Sähköinen asiointipalvelu Maisa on nyt käytettävissä kaikissa HUSin yksiköissä.

Henkilöllä puhelin kädessä, jossa Maisa-sovellus auki

Yksi HUSin strategisista tavoitteista vuodelle 2021 on, että 70 prosenttia tavatuista potilaista on ottanut Maisan käyttöönsä. Huhtikuussa Maisan käyttöaste oli 27 prosenttia.

”Strategiset tavoitteet ovat tärkeitä suunnan näyttäjiä. Ehkä vielä tärkeämpää on sisäistää se, että nykymaailmassa digitaalisuus on oletusarvo, ei vain lisä nykyisiin palveluihin”, strategisen projektien tuen projektipäällikkö Tiina Saloranta toteaa. 

Maisan palvelut ovat käytössä paitsi HUSin, myös Helsingin, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakkaille. Maisaan oli huhtikuun lopussa kirjautunut yli 300 000 käyttäjää. 

Maisasta on saatu hyviä kokemuksia esimerkiksi Naistentautien ja synnytyksien tulosyksikössä, joka siirsi kaikki sikiöseulonnan ajanvaraukset Maisaan Apotin käyttöönoton yhteydessä helmikuussa 2020. Tukielin- ja plastiikkakirurgian tulosyksikössä on kevään aikana kokeiltu Maisan etävastaanottoa ja toiminta on nyt kesäkuussa laajenemassa. Myös psykiatrialla on hyviä kokemuksia Maisan palveluista.

”Potilaamme odottavat, että heillä on mahdollisuus osallistua entistä paremmin omaan hoitoonsa. Tähän Maisa on hyvä työkalu, koska sen kautta potilas pääsee näkemään suoraan ammattilaisen Apottiin kirjaamia, hoitokokonaisuuteen kuuluvia tietoja. Vastaavasti potilas voi esimerkiksi varata ajan, täyttää esitietoja tai omaseurantatietoja”, Saloranta kertoo.

Yksiköissä on päätettävä, mistä Maisan palveluista on eniten hyötyä potilaille. Apotin käyttöönoton myötä viestit potilaalta ammattilaiselle tulivat käyttöön kaikkiin yksiköihin.

”Digitaalisen terveydenhuollon edistämisessä ammattilaiset ovat avainasemassa. Potilaat saattavat olla huolissaan palvelun tietoturvasta ja käytettävyydestä.  Siksi on erittäin tärkeää, että huslaiset tutustuvat Maisan palveluihin, ja kertovat niistä aktiivisesti potilastapaamisissa”, Saloranta muistuttaa.

”Suosittelen myös kaikkia lataamaan Maisa-sovelluksen matkapuhelimeensa ja tutustumaan siihen. Kun palvelu on itselle tuttu, siitä on helpompi kertoa myös potilaalle.”

HUSin henkilöstölle järjestetään koulutuksia Maisasta aina tiistaisin juhannukseen saakka. Linkki koulutuksiin löytyy HUSin intranetistä Digitaaliset potilaspalvelut-sivulta. 

Teksti: Minna Ojala

Husari 2/2021

Anna palautetta Maisasta tai yleisesti toiminnastamme täällä. Palautteesi on meille tärkeä, sillä se auttaa meitä kehittämään palveluitamme.

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.