Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 10.2.2023 08.49

Tehokasta monipalvelua

Asiasanat:
  • runkopalvelut
  • monipalvelu
  • edelläkävijyys

Uutisoimme aiemmin tällä viikolla, kuinka HUSin Runkopalveluiden monipalvelu on lisännyt henkilöstömme työtyytyväisyyttä. Henkilöstön lisäksi Runkopalvelut pystyvät monipalvelun ansiosta tarjoamaan entistä paremman kokemuksen myös heidän kumppaneilleen, joita ovat esimerkiksi eri HUSin yksiköt.

Potilaskuljettaja ja hoitohenkilökunnan edustaja keskustelevat sairaalan käytävällä.

Monipalvelu on HUSin Runkopalveluiden palvelumalli, jossa yhdistyvät laitos- ja ruokahuollon sekä aulan ja asioinnin palvelut. Monipalvelun tuo ratkaisuja niin työntekijä- ja asiakaskokemukseen kuin tehokkuuteen ja vaikuttavuuteenkin ja näin ollen se tuo arvoa koko HUSille.

Palvelumalli, josta hyötyvät kaikki

Runkopalveluiden toimialajohtaja Tuula Lasander kertoo, että monipalvelun ansiosta vuorovaikutus kumppaneiden kanssa on helpompaa. ”Yhden luukun periaate” johtaa tasalaatuisempaan palveluun.

”Pystymme keskitetysti ja näin ollen suoraviiveisemmin keskustelemaan kumppaneidemme kanssa koko palvelukokonaisuudesta. On kaikille helpompaa, kun voimme keskustella ja ottaa palautetta palveluistamme vastaan kaikilla tasoilla. Näin myös tuemme esimerkiksi hoitohenkilökunnan tehokasta ajankäyttöä”, Lasander huomauttaa.

Monipalvelu tarjoaa ratkaisuja tehokkuuteen ja vaikuttavuuteen. Palveluita ja prosesseja pystytään kehittämään suunnitelmallisesti ja synergiaetuja hyödyntämään tehokkaasti. Isojen kokonaisuuksien etuna on, että tiedolla johtaminen onnistuu tehokkaammin.

”Kumppanimme odottavat meiltä etenkin sujuvuutta ja helppoutta sekä tehokkuutta. Jo nyt on pystytty toimimaan ketterämmin esimerkiksi sijaisjärjestelyiden osalta. Tavoitteenamme on myös vähentää ylitöiden määrää ja vuokratyövoimaa monipalvelukohteissa”, Lasander kertoo.

Potilaille ja muille asiakkaille monipalvelu näyttäytyy sujuvana ja osaavana palveluna. Monipalvelun ammattilaiset hallitsevat laajasti asiakkaan palvelupolun eri kohtaamispisteet ja pystyvät useimmiten auttamaan asiakasta itse tai ainakin ohjaamaan hänet eteenpäin.

Monipalvelun tulevaisuus

Tällä hetkellä monipalvelun ammattilaisina eli palvelutyöntekijöinä toimii noin viisikymmentä huslaista. He työskentelevät HUSin sairaaloissa ja toimipisteissä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Porvoossa, Lohjalla, Hyvinkäällä sekä Raaseporissa. Tulevaisuudessa monipalvelumalli tulee laajentumaan koko HUSin alueelle.

”Vasta-avatussa Siltasairaalassa olemme toimineet heti alusta alkaen monipalveluperiaatteen mukaisesti. Se on rohkea veto, mutta osoittaa myös sen, että olemme pystyneet juurruttamaan monipalvelumallin osaksi meidän tarjoamiamme palveluita”, Lasander kertoo.

Kaiken takana on HUSin arvo ja yhteinen tavoite olla edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.

”Uskomme vahvasti, että suuntamme on oikea. Haluamme jatkaa hyvän kehittämistä ja pitää kiinni jo olemassa olevista osaajistamme. Monipalvelu ei poista sitä, että tarvitsemme tulevaisuudessakin myös syväosaajia, kuten laitoshuoltajia. Monipalvelun ansiosta pystymme kuitenkin tarjoamaan henkilöstöllemme työn tekemiseen vaihtoehtoisia tapoja”, Lasander kommentoi.

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.