Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 18.12.2020 08.11

Some osana synnytysosaston arkea ja brändäystä

Asiasanat:
  • artikkeli
  • Lohja
  • Lohjan sairaala

Lohjan nykyisessä sairaalassa on synnytetty 40 vuotta. Vuonna 2018 syntyi 1018 vauvaa ja vuonna 2017 luku oli 1099. Ennätysvuosi oli 2016, jolloin syntyi 1107 lasta. Lohjan sairaalan synnytysten määrä on hiponut 1000 minimisynnytyksen rajaa. Terveydenhuoltolain perusteella annetun kiireellisen hoidon asetuksen mukaan synnytyksiä hoitavassa sairaalassa pitää hoitaa vuosittain vähintään noin 1000 synnytystä. Keskeinen kysymyksemme on ollut: Miten saamme lisää synnytyksiä Lohjan sairaalaan?

Vauva myssy päässä

Naisten- ja lastentautien tulosyksikön ylihoitaja Tarja Vesasen mukaan sairaalan synnytysosastolla tehdään erinomaista työtä, jotta perheet kokisivat saavansa laadukasta, ammattitaitoista ja parasta mahdollista hoitoa yksilöllisesti. Tänä vuonna synnyttäjiä on riittänyt Lohjalle ja asetettu tavoite 1100 synnytystä/vuosi on ylitetty, kuten myös 2016 ennätysvuoden määrä. Tänä vuonna siis tehdään uusia ennätyksiä.

”Kun v. 2018 huolestuttiin synnytysten valtakunnallisesta laskusta, meillä kätilöt panostivat perheheräämöön sektioiden jälkeen, kätilö kentällä -yhteistyöhön ensihoidon kanssa, kummikätilötoimintaan neuvoloiden kanssa, asiakkaiden tutustumiskäynteihin synnytysosastolla ennen varsinaista synnytystä sekä palvelun tarjoamiseen molemmilla kotimaisilla kielillä. Lisäksi sairaalallamme on baby friendly -sertifikaatti eli meillä on vauvamyönteisyysohjelma käytössämme.

Sairaalan synnytysosaston markkinointia ja brändäystä varten teimme v. 2018 yhteistyössä Laurean media-alan opiskelijoiden kanssa viestintäsuunnitelman tuleville vuosille. Tavoitteenamme oli some-kanavien tunnettuuden ja vetovoimaisuuden kasvattaminen ja niiden selkeyttäminen ja sen myötä saada lisää synnyttäjiä sairaalaamme.”

Projektia aloitettaessa oli Facebookissa 1841 tykkääjää ja Instagramissa 623 seuraajaa.

Oman työyksikön markkinointi tai brändääminen ei ole tavanomaisinta kätilötyötä, mutta kaikki lähtivät innolla mukaan kehittämistyöhön. He halusivat luoda mielikuvia ja tuoda esiin tunnelman, että pienessä ja kodinomaisessa synnytysyksikössä tehdään työtä ammattitaidolla, lämmöllä ja suurella sydämellä.

Nyt some-työn aloittamisesta on kulunut reilu 2 vuotta. Kätilöiden ylläpitämät Instagram-sivut ovat yllättäneet meidät suosiollaan. Seuraajia on yli 8500 ja viikkovauhti on 1000 uuden seuraajan luokkaa. Facebook-sivujen tykkääjien määrä on n. 2500. Kanaviin tehdään päivityksiä viikoittain ja toiminta niissä on vilkasta. Sivustot ovat osoittautuneet toimiviksi paikoiksi jakaa tietoa yksiköstä ja tapahtumista, kuvia ja tunnelmia sekä keskustella asiakkaiden ja muiden kiinnostuneiden kanssa synnyttämiseen liittyvistä asioista.

Kolme kätilöä Lohjan sairaalasta

Lohjan sairaalan synnytysosaston some-tiimi: Pernilla Lindberg, Sabina Wetzer ja Silja Rentola 

Synnytysosaston kätilöt Pernilla Lindberg, Silja Rentola ja Sabina Wetzer vastaavat some-päivityksistä. Kysyimme heiltä muutaman kysymyksen liittyen some-työhön:

Kun vertaatte Instagram- ja Facebook-tilien alkuaikoja tähän päivään, mikä tai mitkä asiat ovat muuttuneet eniten?

Suurin muutos on, miten me käytämme tilejä. Meillä on nyt mahdollisuus käyttää ja hyödyntää sosiaalista mediaa eri tavalla, mikä myös vaatii johdolta "uutta ajattelutapaa". Sosiaalinen media muuttuu nopeasti. Tämä vaatii sen, että oikeat henkilöt tekevät tätä ja muutoksiin reagoidaan nopeasti. On tärkeää uskaltaa luottaa, että varsinkin millennium-sukupolvella ja z-sukupolvella on erityinen osaaminen sosiaalisen median käytössä ja sen hyödyntämisessä koko organisaatiolle.

Miten suunnittelette tulevia postauksia ja ideoita niihin?

Useimmat ideat tulevat jostain laulusta, "ahaa-kokemuksesta" tai jostain ajankohtaisesta tapahtumasta ympärillämme. Tästä ideointi sitten alkaa. Aloitamme ajatusprosessin ja ihanien kollegoiden avulla saamme täydellisen lopputuloksen. Ilman työkavereiden heittäytymistä päivityksiä ei pystyttäisi tekemään.

Mikä on mielestänne tärkein menestystekijä some-tileillä eli mikä on nostanut esim. Lohjan IG-tilin seuraajamäärän yli 8500?

Instagram-tilin tärkein menestystekijä on sen monipuolisuus - päivitykset ovat ainutlaatuisia ja innovatiivisia. Meillä on erilaisia päivityksiä; mm. informatiivisia päivityksiä, synnytysvalmennuspäivityksiä, ajankohtaisia ohjeita sekä rentoa tunnelmaa kuvaavaa materiaalia.

Päivitämme säännöllisesti ja olemme sitoutuneita pitämään hyvää yhteyttä seuraajiemme kanssa. Sen lisäksi reagoimme siihen, mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja meillä on osaamista siitä, mikä toimii tämän päivän yhteiskunnassa.

Postaukset ovat pääsääntöisesti molemmilla kotimaisilla kielillä. Millaista palautetta siitä on tullut ja miten näette kaksikielisyyden tärkeyden?

Kaikki julkaisumme ovat olleet molemmilla kielillä.  Meille kaksikielisyys on erittäin tärkeä asia, sillä Suomi on virallisesti kaksikielinen maa ja näin ollen kaikilla on oikeus saada hoitoa ja tietoa omalla äidinkielellään. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta seuraajilta siitä, että julkaisut ovat olleet molemmilla kotimaisilla kielillä.

Äiti ja isä vauva sylissä

Mustiolta sairaalaan synnyttämään tulleet Lindholmit ja heidän poikavauvansa

Kätilöiden päivittäin toteuttamista hyvistä kohtaamisista perheiden kanssa on annettu asiakaspalautetta valtavasti ja Lohjan synnytysosaston asiakkaiden suositusindeksi on huippuluokkaa. Keväällä koronavirusepidemian vuoksi kätilöt alkoivat jalkautua nopeasti kotiutuvien perheiden luo ns. kätilövastaanotolle. Nämä käynnit jatkuvat edelleen, jotta perheet pääsevät halutessaan nopeasti kotiin.

Kaikki toimenpiteet yhdessä somen kanssa ovat tuoneet perheiden tietoisuuteen Lohjan synnytysosaston perhekeskeisenä vaihtoehtona ja sen, että Lohja on lähempänä kuin pääkaupunkiseudulla asuvat luulevat.

 

Teksti: Tarja Vesanen ja Tuija Gustafsson
Kuvat: Some-tiimi ja Tuija Gustafsson

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.