Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 3.11.2020 17.01

Sairaalan arki sujuu yhdessä Apotin kanssa

Asiasanat:
  • Apotti

Käyttöönoton neljäs päivä on jälleen sujunut odotetusti. Suurimmat haasteet ovat koskeneet lähetteiden käsittelyä. Sairaaloiden arki on jatkunut pääosin hyvissä tunnelmissa.

Apotin kolmas ja viimeinen suuri käyttöönotto HUSissa on jatkunut suunnitelmien mukaan. Henkilöstö, 1800 tukihenkilöä ja koko Apotti-hanke ovat tehneet lujasti töitä, jotta normaali sairaalan arki sujuu käyttöönotosta huolimatta.

Isoja ongelmia ei ole ollut ja suurin osa häiriöilmoituksista on koskenut melko pieniä teknisiä haasteita. ”Lähetteiden käsittely ja siihen liittyvät haasteet aiheuttavat yksittäisenä asiana tällä hetkellä eniten työtä. Pysyvää ratkaisua tilanteeseen haetaan parhaillaan parhaiden asiantuntijoidemme voimin”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo. ”Potilasturvallisuuteen tällä ei ole vaikutusta”, täsmentää Mäkijärvi.

HUSissa seurataan tiiviisti myös henkilöstön jaksamista ja yleistä tunnelmaa. Käyttöönoton tässä vaiheessa nähdään tyypillisesti alkuinnostusta seuraava muutamia päiviä kestävä haastavampi vaihe.

”Yleistunnelma Apottiin siirtyneissä yksiköissä on varsin hyvä. Yksittäisissä yksiköissä tilanne toki voi näyttäytyä tilapäisesti vaikeammalta ”, Mäkijärvi tiivistää.

“Raskaimmat hetket näyttävät olevan käsillä juuri nyt, vaikka olemme selvinneet selvästi paremmin kuin aiemmissa käyttöönotoissa. Olen luottavainen sen suhteen, että asiat etenevät oikeaan suuntaan lähipäivien aikana”, Mäkijärvi jatkaa.

Apotin käyttöön siirryttiin lauantaina 31.10. Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä HUSin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa.

Apotin käyttöönoton etenemistä voi seurata HUSin verkkosivustolla: www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter

Tiedote 2.11.2020: Arkipäivä ei tuonut yllätyksiä Apotin käyttöönottoon

Lisätiedot:

Markku Mäkijärvi
Johtajaylilääkäri HUS
050 428 7660

Taustaa

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille avautuu myös uusi sähköisen asioinnin palvelu, Maisa.

Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön ensi kerran marraskuussa 2018 HUSin Peijaksen sairaalassa. Helmikuussa 2020 Apotti-järjestelmän käyttäjiksi siirtyivät Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueet ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaala sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköt. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön keväällä 2021. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.