Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 26.4.2021 12:12

Ruuhkaa HUSin kuvantamisessa (ajanvaraus ja toimenpiteet)

Asiasanat:
  • HUS Diagnostiikkakeskus
  • laboratorio- ja kuvantamistutkimukset

Arkipäivän toiminnan käynnistyminen Apotin käyttöönoton jälkeen on hidastanut pahoin HUSin kuvantamistoimintoja. Potilaiden kannattaa varautua pidentyneisiin odotusaikoihin ja puhelimitse tapahtuvan ajanvarauksen ruuhkautumiseen.

Pieni tyttö makaa röntgenpöydällä ja hoitaja hymyilee hänelle.

HUS Diagnostiikkakeskuksen kuvantamispalvelut ottivat potilastietojärjestelmä Apotin käyttöön lauantaina 24.4.2021. Käyttöönotossa on ollut kuvantamistoimintaan vaikuttavia ongelmia, kun potilasmäärät ovat kasvaneet viikonlopun jälkeen. 

Toiminta kaikissa kuvantamispalveluissamme on tällä hetkellä hidastunut. Ensisijaisesti hoidamme kaikki päivystykselliset ja kiireelliset toimenpiteet.  

Ajanvarauksella kuvantamistutkimukseen tulevien kannattaa varautua pidentyneisiin odotusaikoihin. Pahoittelemme palvelujemme hidastumisesta potilaille syntyvää ylimääräistä vaivaa. 

Lue myös : Kuvantamisen ajanvaraus ja asiakaspalvelu

 

Taustaa  

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille on avautunut myös uusi sähköisen asioinnin potilaspalvelu, Maisa.  

Apotti-järjestelmä on otettu HUSissa käyttöön kolmessa eri vaiheessa: marraskuussa 2018, helmikuussa 2020 ja lokakuussa 2020. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön viimeisenä yksikkönä keväällä 2021.  

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.