Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 24.9.2021 10.30

Reaaliaikainen etäkonsultaatio auttaa perusterveydenhuoltoa

Asiasanat:
  • Husari
  • reaaliaikainen etäkonsultaatio
  • haavanhoito

Reaaliaikaisen etäkonsultaation avulla potilas saa vaivaansa erikoislääkärin arvion jo terveyskeskuksessa.

Plastiikkakirurgi Heli Lagus ja verisuonikirurgi Milla Kallio

HUSin Haavakeskus on halunnut pitää konsultaatiokynnyksen mahdollisimman matalalla. Haavakonsultaatiota antavat muun muassa plastiikkakirurgi Heli Lagus (vas.) ja verisuonikirurgi Milla Kallio.

Haavakeskus lähti kokeilemaan reaaliaikaista etäkonsultaatiota keväällä 2018 yhdessä neurologian kanssa. Perusterveydenhuollosta mukaan lähti Espoon Samarian terveysasema. Haavakeskuksesta pilotissa ovat olleet mukana plastiikkakirurgi Heli Lagus ja verisuonikirurgi Milla Kallio sekä ihotautilääkärit Kirsi Isoherranen ja Heini Halme.

”Tavoitteenamme on helpottaa perusterveydenhuollon konsultaatioita ja nopeuttaa potilaiden pääsyä erikoissairaanhoidon arvioon”, Lagus sanoo.

Apua tarjolla nopeammin 

Apulaisylilääkäri Sanna Aho
Samarian terveysaseman vs. apulaisylilääkäri Sanna Aho kertoo käyttävänsä reaaliaikaista etäkonsultaatiota erityisesti haavakonsultaatioissa.

Samarian terveysaseman vs. apulaisylilääkäri Sanna Aho kertoo käyttävänsä reaaliaikaista etäkonsultaatiota erityisesti haavakonsultaatioissa.

Reaaliaikaisen etäkonsultaation avulla potilaat pääsevät erikoislääkärin vastaanotolle samalla kertaa, kun tulevat terveyskeskukseen haavahoitoon. Etäkonsultaatiosta on haavapotilaille iso apu, sillä liikkuminen on heille usein vaikeaa.

”Mikäli sairaanhoitaja huomaa potilaalla haavan, joka näyttää paranevan huonosti, varaa hän ajan reaaliaikaisen etäkonsultaation yhteisvastaanotolle, jossa minä, hoitaja, potilas ja toisessa päässä Haavakeskuksen konsultti tapaamme”, Aho kertoo.
 
Hoitavan lääkärin lisäksi potilas kuulee Haavakeskuksen erikoislääkäriä ja lääkäri voi esittää potilaalle tarkentavia kysymyksiä. Konsultointitilanteessa mukana on myös terveysasemalla haavahoidon toteuttava sairaanhoitaja, joten kaikki saavat tiedon samaan aikaan.  

Haavakonsultaatioon valmistaudutaan etukäteen

Haavakonsultaatio poikkeaa neurologisesta konsultaatiosta, joka tehdään ilman erillistä ajanvarausta. Reaaliaikaisen etäkonsultaation kautta tehtävään haavakonsultaatioon varataan aika etukäteen, sillä Haavakeskuksessa erikoislääkärit tarvitsevat esitietoja potilaasta ennen varsinaista yhteisvastaanottoa. 

”Perehdyn esitietoihin huolellisesti etukäteen ja täytän esitietolomakkeen Terveyskylän Haavataloon. Itse vastaanotto hoituu videoyhteyden avulla”, Aho kertoo.

HUSin Haavakeskus on halunnut pitää konsultaatiokynnyksen mahdollisimman matalalla ja konsultaatiota annetaan reaaliaikaisen etäkonsultaation lisäksi sähköpostitse ja puhelimitse. 

Etäkonsultaatio tuo kasvot tutuiksi

Reaaliaikainen etäkonsultaatio on tiivistänyt Haavakeskuksen ja Samarian terveysaseman yhteistyötä ja kollegat ovat tulleet tutuiksi. 

”Nyt on helpompi soittaa myös suoraan ja laittaa sähköpostia, sillä ihmiset ovat jo tuttuja. Olen saanut Haavakeskuksesta myös todella hyvää palvelua. Jos esimerkiksi verisuonikirurgi ei osaa vastata asiaan, on hän pyytänyt plastiikkakirurgia kommentoimaan”, Aho sanoo. 

Reaaliaikainen etäkonsultaatio laajenee

Reaaliaikainen etäkonsultaatio on laajenemassa ja siihen on tulossa koko ajan mukaan lisää uusia erikoisaloja. 

”Kaikki erikoisalat olisivat todella tervetulleita tähän mukaan. Tämä auttaa meitä perusterveydenhuollossa todella paljon. Haavakonsultaation myötä olen huomannut, että olemme itse myös oppineet tarkkailemaan paremmin tiettyjä asioita, kuten haavan ympäristön turvotusta ja ottamaan jo rutiinilla tiettyjä verikokeita”, Aho toteaa. 

Teksti: Laura Arho
Kuvat: Pietari Hatanpää, Seija Rajander

Husari 3/2021