Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 17.6.2021 15.36

Päivystystaloon uusi äkillisten terveysongelmien neuvontapalvelu

Asiasanat:
  • digitalisaatio
  • erikoissairaanhoito
  • päivystystalo

Terveyskylä.fi-verkkopalvelun Päivystystaloon on koottu yhteen paikkaan kansalaisille tarkoitettu neuvontapalvelu äkillisissä terveysongelmissa. Sivuston saavutettavuutta on parannettu erikoisryhmille paremmin toimivaksi.

Kansalaisen voi olla vaikea arvioida hoidon tarvettaan esimerkiksi äkillisessä tapaturmassa tai hengenahdistuksen, päänsäryn tai vatsakivun ilmaantuessa. Päivystystalon uudesta Neuvontapalvelut-osiosta saa tarpeellista tietoa siitä, kuinka toimia ja mihin ottaa yhteyttä yllättävissä tilanteissa.

Neuvontapalvelu ohjaa eteenpäin Päivystyshelppiin, Omaolon oirearviohin tai Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalveluun. Päivystyshelppi neuvoo hoidon ja palvelun tarpeen arvioimisessa, hoitoon hakeutumisessa ja tarjoaa tukea itsehoitoon. Henkilökohtaista tai tarkempaa hoidon tarpeen arviointia tarvitsevat ohjataan Päivystyshelpistä Omaolo-palvelun oirearvioihin tai soittamaan kansalliseen Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalveluun.

- Tutkimustiedon mukaan asiakkaat valitsevat tulevaisuudessa sähköisen palvelun myös, kun tulee tarve asioida päivystyksessä. Asiantuntijat uskovat että päivystysasiakkaat tuottavat jatkossa itse omaa terveydentilaansa koskevaa tietoa ammattilaisen käyttöön etukäteen, arvioivat omaa terveydentilaansa sähköisten oirearvioiden avulla ja saavat arviointia tukevaa tietoa sähköisten palvelukanavien kautta suoraan kotisohvalle. Tässä kehityksessä myös Päivystystalo haluaa olla omalta osaltaan mukana, sanoo Päivystystalon palvelupäällikkö Marja Ylilehto Oulun yliopistollisesta sairaalasta.

Mikä Päivystystalo.fi?

Päivystystalon tavoitteena on neuvoa ja ohjata äkillisissä terveysongelmissa. Talon uudistetut sisällöt tukevat itsehoidossa ja hoitoon hakeutumisessa sekä auttavat ymmärtämään ensihoidon ja päivystyksen toimintaa. Yhtenä uudistuksen tärkeistä tavoitteista oli tehdä sisältö saavutettavaksi jokaiselle käyttäjän mahdollisesta vammasta tai rajoitteista huolimatta.

Neuvontapalvelut äkillisissä terveysongelmissa -sivusto on syntynyt Terveyskylän ja DigiFinland Oy:n yhteistyönä. Tavoitteena on selkeyttää päivystyksellisiä neuvontapalveluja ja koota yhteen kansallinen päivystyksellinen neuvontapalvelukokonaisuus.

Käy tutustumassa Terveyskylässä sijaitsevaan Päivystystaloon:

Päivystystalo (terveyskyla.fi)

 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.