Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 19.5.2022 12.25

Pää- ja kaulakeskuksen asiakasraati ja kokemusasiantuntijat edistävät palveluiden saavutettavuutta ja esteettömyyttä

Asiasanat:
  • kokemusasiantuntija
  • asiakasraati
  • Pää- ja kaulakeskus

Kuinka kohtaan näkö- tai kuulovammaisen potilaan? Miten sairaaloiden esteettömyyttä voidaan parantaa? Näihin kysymyksiin vastaamisessa auttavat Pää- ja kaulakeskuksen koulutetut asiakasraadin jäsenet ja kokemusasiantuntijat.

Pää- ja kaulakeskuksen asiakasraadin ja kokemusasiantuntijoiden erityisenä osaamisalueena ja vahvuutena ovat näkemiseen, kuulemiseen ja kommunikointiin liittyvät esteettömyys- ja saavutettavuusasiat. 

Asiakaslähtöisten ja saavutettavien palveluiden suunnittelu, kehittäminen ja arviointi on yksi asiakasraadin ja kokemusasiantuntijoiden keskeisistä tehtävistä. Asiantuntemusta on hyödynnetty muun muassa Maisa-asiakasportaalin esitietolomakkeen, digihoitopolkujen ja Terveyskylän Silmäsairauksien talon kehittämisessä. 

“Onnistuneet kohtaamiset edistävät esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista” 

Toinen asiakasraadin ja kokemusasiantuntijoiden tavoite on lisätä osaamista näkö- tai kuulovammaisen sekä puhe- ja äänihäiriöisen potilaan kohtaamisessa. Kohtaamisen sekä esteettömyyden osaamisen tueksi on luotu oppaat, jotka on tuotu osaksi Pää- ja kaulakeskuksen uutta perehdytysohjelmaa. 

”Uusi työntekijä saa tietoa hyvistä käytännöistä heti ensimmäisistä päivistä alkaen. Onnistuneet kohtaamiset edistävät esteettömyyden ja saavutettavuuden ja samalla yhdenvertaisuuden toteutumista,” Pää- ja kaulakeskuksen asiakaspalvelupäällikkö Pia Männikkö alleviivaa. 

Asiantuntemusta hyödynnetään Tammisairaalan suunnittelussa 

Asiakasraadin ja kokemusasiantuntijoiden arvokasta asiantuntemusta hyödynnetään tulevan silmäsairaalan Tammisairaalan suunnittelussa, jonka lähtökohtana on heikkonäköisten potilaiden erityistarpeet. 

“Haluamme luoda Tammisairaalasta silmäpotilaiden kohtaamispaikan. Kokemusasiantuntijoiden ja asiakasraadin hyödyntäminen on tässä ensisijaisen tärkeää. He ovat tulevan sairaalan käyttäjiä, joten asiantuntemuksella on suuri painoarvo sairaalan esteettömyyden ja saavutettavien digipalveluiden suunnittelussa”, Pää- ja kaulakeskuksen johtava ylihoitaja Nina Fagerholm toteaa. 

Tammisairaalan suunnittelussa huomioidaan yksinkertaisuus sekä selkeät ja esteettömät kulkureitit. Heikkonäköistä varten suunniteltu ympäristö palvelee myös muita potilasryhmiä, kuten vanhempia ikäryhmiä.

“On mahtavaa, että saamme olla mukana sairaalan suunnittelussa. Me kokemusasiantuntijat tiedämme, millaista on elää sairauden kanssa joka päivä. Pystymme tarjoamaan käytännönläheistä kokemusta ja tuomaan näkemyksemme esiin sairaalan suunnittelussa”, kokemusasiantuntija ja asiakasraadin jäsen Ulla Jensen sanoo. 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.