Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 7.12.2021 09.53

Opiskelijoiden raati kehittää yliopistosairaalan monialaista opetusta

Asiasanat:
  • Husari
  • opiskelijat
  • opetus

HUSin sairaaloissa harjoittelee joka vuosi yli 7 000 eri alojen opiskelijaa. Tästä syksystä lähtien he ovat mukana sairaalassa annettavan opetuksen eli kliinisen harjoittelun kehittämisessä, kun HUSin monialaisen opetuksen raati aloitti toimintansa.

Kehittämispäällikkö Elina Koota, opiskelija Richard Örn, kliininen opettaja Susanna Ruuskanen

Kuvassa moniammatillisen raadin koordinaattorit Elina Koota (vasemmalla) ja Susanna Ruuskanen (oikealla) sekä raadin jäsen lääketieteen opiskelija Richard Örn.

HUSissa on määrätietoisesti lisätty osallisuutta vuodesta 2017 lähtien. Yhdessä kehittäminen ja osallisuustoiminta ulottuu nyt myös opetukseen: eri alojen opiskelijoista koostuva ja kliinisten opettajien koordinoima raati kokoontui valmennusten jälkeen ensimmäisen kerran syyskuussa 2021.  

”Meillä harjoittelee vuosittain yli 7 000 eri sosiaali- ja terveysalan perus- ja ammatillisen jatkokoulutuksen opiskelijaa. Monialaisen opetuksen raadin kautta saamme opiskelijan äänen kuuluviin opetuksen suunnittelussa, kehittämisessä, arvioinnissa ja seurannassa”, kertoo monialaisen opetuksen raadin koordinaattori ja kliininen opettaja Susanna Ruuskanen

Raati kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Raadin toimintaa koordinoivat kehittämispäällikkö Elina Koota sekä hoitotyön kliiniset opettajat Susanna Ruuskanen, Leena Timonen ja Mirka Ulmanen. Raadissa on mukana opiskelijaedustaja jokaisesta pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulusta, Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan perusopiskelijoista, kahdesta toisen asteen oppilaitoksesta sekä yksi jäsen HUSin asiakasraadista. Lisäksi jokaiselle jäsenelle on nimetty varajäsen. Opiskelijoita on yhteensä kymmenen sekä heidän varajäsenensä. 

Ammattien välinen yhteistyö keskiössä 

Koulunpenkiltä kliiniseen harjoitteluun sairaalaan tuleva opiskelija kohtaa monialaisen työyhteisön. Monialaisen opetuksen raadin roolina on pohtia, kuinka kehittää opetusta niin, että se kohtaa sekä potilaan että opiskelijan tarpeet ja edistää samalla hoidon hyvää laatua.  

”Raati lisää opiskelijoiden tietoisuutta toisistaan ja toisista ammattiryhmistä. Toimivan ja tiiviin ammattien välisen yhteistyön takaamiseksi opiskelijoilla tulisi olla monipuolisesti ammattien välisisä luentoja, tehtäviä ja harjoitteluja”, Elina Koota sanoo.

Teksti: Varja Siirtola
Kuva: Mikko Hinkkanen

Husari 4/2021