Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 27.10.2021 09.37

Lääkäriliiton laatupalkinto HUS Akuutille

Asiasanat:
  • Jorvin yhteispäivystys
  • Jorvin sairaala

Lääkäriliiton tämänvuotisen laatupalkinnon on voittanut HUS Akuutti POC-näytteenottotoiminnan eli vieritestin kehittämisestä yhteispäivystyksessä. Voittaja valittiin laatupalkintofinaalissa tiistai-iltana 26.10.2021. Myös HUSin Iho- ja allergiasairaala pääsi finaaliin.

Jorvin yhteispäivystyksen henkilökuntaa

POC-näytteenottotoiminnan kehittäjät: ylärivissä osastonhoitaja Sanna Pietikäinen, edellinen osastonhoitaja Maaret Hilden-Rantala ja sairaanhoitaja Isa Forssas sekä istumassa apulaisylilääkäri Kimmo Suojanen ja kemisti Leila Muukkonen. Kuva Virve Mäkiranta.

Potilaiden odottaminen päivystyksessä on kallista, vaarallista ja keskeisimpiä potilaiden tyytymättömyyden aiheita. Erityisesti vakavasti sairailla potilailla tutkimustulosten saaminen nopeasti käyttöön on ratkaisevan tärkeää.

Perinteisesti päivystyspoliklinikan verikokeita otettaessa potilasta voidaan pistää neljä kertaa kolmen eri ammattiryhmän toimesta. Laboratorio kuormittuu ja ruuhkautuu usein.

Jorvin yhteispäivystyksessä kehitettiin uusi toimintatapa, joka vähentää potilaan kivuliasta pistämistä, nopeuttaa toimintaa ja laskee kustannuksia. Jorvin yhteispäivystyksessä hyödynnetään päivystyksen omia POC (Point-of-care) -laitteita sekä päivystyksen sairaanhoitajien omaa laskimoverinäytteenottotoimintaa. Tulokset analysoidaan päivystyksen omilla laitteilla, jolloin tulokset saadaan saman tien.

Uuden toimintatavan ansiosta laboratorion ruuhkat ja kuormitus ovat vähentyneet selvästi. Potilaiden laboratoriotulokset tulevat paljon nopeammin, mikä nopeuttaa hoitoa ja voi jopa pelastaa henkiä. Lisäksi kokonaiskustannukset ovat laskeneet merkittävästi.

Toimintatapaa on otettu jo käyttöön myös Peijaksen yhteispäivystyksessä, ja jatkossa se on tarkoitus ottaa käyttöön muissakin Akuutin päivystyksissä.

– Jorvin päivystyksessä on tunnistettu selkeä ongelma, joka on ollut myös potilasturvallisuusriski. Uusi toimintamalli on kehitetty moniammatillisesti ja henkilökunta on saatu motivoitua hyvin muutokseen. Muutos on lisännyt potilastyytyväisyyttä, ja toiminnan sujuvoittamisesta on saatu myös taloudellista hyötyä, sanoo Laatuneuvoston puheenjohtaja Hanna Kuusisto.

Laatupalkinnon saajan valinta oli kaksivaiheinen. Lääkäriliiton laatuneuvosto arvioi hakemukset ja valitsi kolme parasta ehdokasta finaaliin. Muut finalistit olivat Eurajoen terveysasema ja HUS Iho- ja allergiasairaala.

Laatupalkinto myönnetään lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille kannustuksena tuloksekkaasta toiminnan kehittämisestä. Palkinnosta päättää Lääkäriliiton laatuneuvosto, jossa ovat edustettuina Lääkäriliiton lisäksi Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Finska Läkaresällskapet ja Lääkäripalveluyritykset ry. Laatupalkinto jaettiin tänä vuonna 23. kerran.

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.