Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 27.5.2021 09.38

Kolumni: Kevään digiteko

Asiasanat:
  • Husari
  • digitaaliset palvelut
  • Maisa
Vastuualuejohtaja Sirpa Arvonen

Uusimaalaisten valmius digitaalisten palvelujen käyttöön on konkretisoitunut koronavirusnäytteenoton ja koronavirusrokotusten itsepalveluajanvarausten onnistumisessa. 800 000 itsepalveluna varattua näytteenottoaikaa suhteessa 300 000 ammattilaisen varaamaan aikaan kuntien puhelinpalvelussa on säästänyt huomattavasti terveydenhuoltoalan resursseja kahdeksan viime kuukauden aikana. 

Koronavirusepidemian aikana digipalveluita ovat käyttäneet runsaasti myös yli 70-80 -vuotiaat. Kansalaisen itsensä täyttämien tietojen ja suostumuksen perusteella syntyy automaattisesti esimerkiksi näytepyyntö, tekstiviesti kilahtaa näytetuloksesta ja negatiivisen testitodistuksen voi kansalainen tulostaa itse. Tiedot siirtyvät tartuntojen jäljitysohjelmistoon nopeuttamaan jäljitystä. 

Infektiosairauksien, Diagnostiikkakeskuksen ja Tietohallinnon asiantuntijat muodostivat ketterän kehityksen tiimin, jossa eri alojen ammattilaisten osaaminen yhdistyi kehittämään digipalveluja epidemian ajan tarpeisiin. Asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta on syntynyt prosessin jokaisessa vaiheessa.  

HUSin yhtenä strategisena päämääränä on asiakaslähtöinen digitaalinen muutos, jota vuonna 2021 vauhdittaa Digimuutos- hanke. Apotin sähköisen asioinnin sovellus Maisa ja Terveyskylän digihoitopolut muodostavat yhdessä eTerveyspalvelun, jonka toteutumiseen kunkin erikoisalan ammattilaiset voivat vaikuttaa. Aivan kuten epidemiapalveluissakin, eri alojen ammattilaisten yhteistyö, prosessien sujuvoittaminen ja potilaiden digi-into kannustaa digipalveluiden käyttöönottoon.  

Voisiko Apotin Maisa-palvelun hyödyntäminen potilaittemme kanssa olla kevään palveluteko?  

Sirpa Arvonen 
vastuualuejohtaja 
HUS Tietohallinto sähköiset asiointipalvelut 

Husari 2/2021