Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 17.10.2022 10.23

Iho- ja allergiasairauksien opetuksesta yhtenäistä läpi Euroopan

Asiasanat:
  • tutkimus ja opetus
  • sukupuolitaudit
  • Helsingin yliopisto

Eurooppalaisissa yliopistoissa lääkärikoulutuksen iho- ja allergiasairauksien opetus on pitkään ollut epäsuhtaista ja luentotuntien määrä on vaihdellut suuresti maiden välillä. Neljän vuoden Erasmus-rahoitteisen projektin tuloksena iho- ja allergiasairauksien osuus lääketieteen perustutkinto-opinnoissa uudistettiin ja tarkoituksena on tuoda yhtenäiset tavoitteet ja oppimateriaali kaikkiin eurooppalaisiin lääkärikoulutusta antaviin yliopistoihin.

ihmisiä luentosalissa takaapäin kuvattuna

Opiskelijat olivat koko ajan mukana iho- ja allergiasairauksien opetuksen uudistamisessa.

Jopa neljäsosa kaikista lääkärin vastaanotoista liittyy iho-ongelmiin. Siksi ihotautien ja allergologian opetus on erittäin tärkeä osa lääketieteen perustutkinto-opintoja. Euroopassa vain alle kolme prosenttia lääkäreistä erikoistuu iho- ja sukupuolitauteihin.

”Toimiessani European Dermatology Forumin puheenjohtajana havaitsimme selkeän epäsuhdan opetuksen sisältöjen osalta eri puolilla Eurooppaa, esimerkiksi luentotunteja saattoi olla 15 tai 130, maasta riippuen”, kertoo HUSin Tulehduskeskuksen ylilääkäri, iho- ja allergiasairauksien professori Annamari Ranki.

Epäsuhdan korjaamiseksi Ranki käynnisti kollegoineen eurooppalaisen ihotautien perusopetuksen harmonisointiprojektin, joka perustuu edistyneisiin didaktisiin verkko-oppimismahdollisuuksiin. Hankkeelle haettiin Erasmus-rahoitusta. Hankkeessa oppimistavoitteet, -muodot ja -sisällöt harmonisoitiin yhteisesti hyväksyttyyn uuteen curriculum-muotoon, joka soveltuu verkko-oppimiseen. Potilaskuvamateriaali on saatavilla Cyberderm-alustan kautta.

Projektin johtoryhmän muodostivat yhdeksän iho- ja sukupuolitautien ja ihotautien ja allergologian professoria ja ylilääkäriä Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Belgiasta, Espanjasta, Sveitsistä, Kroatiasta ja Suomesta. Helsingin yliopistosta mukana oli Annamari Ranki.

Tärkeä osa uudistusta oli opiskelijoiden jatkuva mukanaolo

Työryhmä päivitti ihotautien perusteet sekä 144 perustutkintoa suorittaville opiskelijoille olennaista tautikokonaisuutta. Kaikki opetusmateriaali on tallennettu tärkeysluokituksen mukaisesti Cyberdermin verkkosivuille. Cyberderm-verkkosivuston oppimateriaaliin on pääsy kaikkien eurooppalaisten lääketieteellistä opetusta antavien yliopistojen kautta. Pitkät tekstit julkaistaan myös PDF-versiona.

”Tärkeä osa tätä uudistustyötä oli se, että opiskelijat olivat siinä koko ajan mukana: tekstimoduulien sisältöä arvioitiin vaiheittain sähköisellä alustalla, johon liittyi sähköisiä palautetestejä opiskelijoille”, Ranki kertoo.

Neljä vuotta kestäneen projektin tuloksena syntyi uusi yhdenmukaistettu eurooppalainen konsensus oppimistavoitteista iho- ja sukupuolitautien osalle, diagnoosien sisällöt kirjoitettiin uudelleen, peruskoulutuksen opetussuunnitelma uudistettiin ja muokattiin digitaaliseen ”flipped classroom” -oppimiskonseptiin. Uusi opetussuunnitelma otetaan ensin käyttöön hankkeen kumppaniyliopistoissa, joihin Helsingin yliopisto ja HUS Helsingin yliopistollinen sairaala kuuluvat. Myöhemmin uudistettu opetussuunnitelma otetaan käyttöön kaikissa EU-maissa.  

Oppimateriaaliin pääsee osoitteesta www.cyberderm.net.

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.