Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 29.3.2021 14.07

HUSin kolme arvoa tunnetaan ja koetaan omiksi

Asiasanat:
  • arvot
  • strategia

HUSissa lanseerattiin vuoden 2020 alussa uusi strategia ja samalla uudet arvot, joiden valintaan henkilöstö osallistettiin.

HUSin kolme arvoa: kohtaaminen, edelläkävijyys ja yhdenvertaisuus. Arvologo, jossa hoitaja on kyykistynyt pienen lapsen viereen keskustelemaan. Taustalla turkoosi sydän.

Vuonna 2020 strategiatyön keskiössä oli tehdä arvot tutuiksi ja koko HUSin henkilöstö, 27 000 henkilöä, pyydettiin mukaan yhteiseen arvokeskusteluun. Sen tavoitteena oli selvittää, miten henkilöstö kokee HUSin arvot omassa työssään ja miten ne näkyvät työssä koko HUSissa ja toisaalta yksikkötasolla.

Henkilökunnalla oli mahdollisuus ottaa kantaa, kommentoida ja keskustella arvoista nimettömästi verkkopalvelussa. Näin henkilöstöllä oli mahdollisuus viestiä johdolle arvojen toteutumisesta ja niihin liittyvistä arjen haasteista.

"Tavoitteenamme oli, että jokainen huslainen tietää HUSin arvot ja tunnistaa, miten ne kytkeytyvät omaan työhön", HUSin viestintäjohtaja Elisa Tikka kertoo. "Arvot ovat toiminnan kivijalka: ne viestivät siitä mitä varten olemme olemassa ja niistä keskusteleminen herättää jokaisen pohtimaan, onko toiminta arvojen mukaista arjessa ja toteutanko niitä työssäni. On tärkeää, että organisaation arvot resonoivat omien henkilökohtaisten arvojen kanssa, koska silloin työ koetaan merkityksellisenä."

Arvokeskusteluun osallistui runsas kolmannes henkilöstöstä. Se on mittava tulos ottaen huomioon haastavan ajanjakson koronavirusepidemian keskellä. Vastauksia saatiin yli 35 000 ja avoimia kommentteja yli 14 000.

Kommenttien perusteella välittyi ennen kaikkea kuva siitä, että ihmiset tuntevat ylpeyttä omasta ammattitaidostaan ja ovat sitoutuneita tekemään työtä potilaiden hyväksi. Lisäksi heillä on aito halu kehittää toimintaa.

Arvokeskustelu osoitti, että HUSin valitsemat arvot koettiin henkilökohtaisesti tärkeiksi. HUSissa on valittu toiminnan kivijalaksi arvot, jotka tuntuvat omille.

Vuoden lopussa toteutetussa henkilöstökyselyssä ilmeni, että 93 % henkilöstöstä tuntee organisaation arvot. Seuraava askel on hyödyntää opittua käytännössä.

Strategiatyö jatkuu tänä vuonna strategisten päämäärien tunnetuksi tekemisessä ja viemällä strategiaa arjen tasolle erilaisten hankkeiden ja projektien avulla. Viisi vuodelle 2021 valittua strategista tavoitetta ovat:

  • Potilaita hoidetaan tehokkaasti mobiili-, etä- ja digihoitopoluilla
  • Laadukas johtaminen ja osaamisen jatkuvuus varmistetaan
  • Asiakaskokemusta mitataan ja kehitetään palautteen pohjalta kaikkialla HUSissa
  • Asiakkaita hoidetaan yhtenäisesti ja integroiduilla poluilla yhdessä perusterveydenhuollon kanssa
  • Tuottavuusohjelman toteutumista ja vaikutuksia seurataan kattavasti

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.