Siirry pääsisältöön

Julkaistu 17.5.2021 14.36

HUS lisää etävastaanottoja – Maisa-sovelluksen avulla osallistuminen potilaalle vaivatonta 

Asiasanat:
  • sähköiset palvelut
  • digitaaliset palvelut
  • Apotti

HUS lisää mahdollisuuksia vaihtaa jo sovittu vastaanottokäynti etävastaanotoksi. Etävastaanotto joustavoittaa potilaan hoitoa monissa eri tilanteissa. Koronaviruspandemia lisäsi kiinnostusta etävastaanottoihin. Sähköisen asioinnin palvelu Maisa tarjoaa joustavan, turvallisen väylän etävastaanottoihin.

Henkilöllä puhelin kädessä, jossa Maisa-sovellus auki

Etävastaanotto on verkossa tapahtuva vastaanotto, jossa terveydenhuollon ammattilainen ja potilas kohtaavat videoyhteyden välityksellä. Etävastaanotoissa käytettävä teknologia takaa hyvän äänen ja kuvan laadun sekä potilasturvallisuuden. Videokuva parantaa potilaan ja ammattilaisen välistä vuorovaikutusta.

Tarjoamalla enemmän mahdollisuuksia vastaanottoon etänä HUS mahdollistaa potilailleen hoidon joustavoittamisen. Potilaalta säästyy esimerkiksi aikaa, kun ei tarvitse matkustaa vastaanotolle. Etävastaanotto suojaa sekä potilaita että henkilöstöä altistumiselta koronavirukselle tai muille viruksille.

HUSin ensisijainen vaihtoehto etävastaanoton toteuttamiseksi on Maisan videovastaanotto. Maisa on potilastietojärjestelmä Apotin sähköinen asiointipalvelu, jossa potilaat voivat esimerkiksi tarkastella tutkimustuloksiaan, varata ja peruuttaa aikoja tai vastata ennakkokyselyihin ennen vastaanottoa. Kirjautuminen Maisaan tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttäen (pankkitunnukset, mobiilivarmenne, sähköinen henkilökortti).

Maisan etävastaanotto voitaan toteuttaa tietokoneella tai mobiililaitteella, kuten älypuhelimella tai tabletilla. Mobiililaitteella osallistuminen edellyttää, että laitteelle on ladattu Maisan etävastaanottosovellus sovelluskaupasta.

Yksikön ja asiakkaan niin halutessa voidaan käyttää myös muita etävastaanottovaihtoehtoja, kuten Terveyskylän Omapolun vastaanotto tai Microsoftin Teams-sovellus.

”Digitaalisten palveluiden, kuten etävastaanottojen, kehittäminen ja laajamittainen käyttöönotto on yksi strategisista päämääristämme. Koronavirusepidemia on vauhdittanut etenemistä”, kehittämisjohtaja Visa Honkanen kertoo.

Lisää HUSin sähköisistä palveluista: Sähköiset palvelut | HUS 

Tutustu Maisaan: Usein kysyttyä Maisasta 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.