Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 30.8.2022 13.40

HUS-laboratorioissa ongelmia Helsingin kaupungin asiakkaiden laboratoriolähetteiden näkymisessä

Helsingin kaupungin laboratoriolähetteiden näkymisessä on ongelmia laboratoriojärjestelmän vanhojen poistettavien lähetteiden siivousajossa tapahtuneen virheen vuoksi. Ongelma koskee noin 5000–10.000 lähetettä, jotka on tehty ennen 29.8.2022 klo 10.42.

Laboratoriolähetteet pystytään palauttamaan, mutta lähetteiden palauttaminen kestää jonkin aikaa. 

Ongelma ilmenee asiakkaan käydessä laboratoriossa, kun lähetettä ei löydy laboratoriojärjestelmästä. Silloin laboratorion työntekijä ottaa yhteyttä tarvittaessa hoitoyksikköön.

Jos laboratoriolähete on kiireellinen ja tulokset tarvitaan samana tai seuraavana päivänä, hoitoyksikkö tekee uuden lähetteen.

Mikäli laboratoriomääräys ei ole kiireellinen, laboratorion työntekijä pyytää asiakasta tulemaan näytteenottoon viikon kuluttua uudelleen.

Helsinkiläiset näytteenottoon tulevat asiakkaat voivat ottaa yhteyttä HUS-laboratorioiden potilasneuvontaan (puh. 09 471 86800, valinta 3 neuvonta, ma–pe klo 7.30–15.30.) välttyäkseen turhalta käynniltä. Potilasneuvonnassa voidaan varmistaa lähetteen näkyminen järjestelmässä.

Pahoittelemme ongelmasta aiheutunutta haittaa.

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.