Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 31.3.2021 10:43

HUS alkaa julkaista potilaiden suosittelusta kertovat NPS-luvut verkkosivuillaan

Asiasanat:
  • NPS
  • laatu
  • potilastyytyväisyys

HUS julkaisee maaliskuun lopusta alkaen verkkosivuillaan potilastyytyväisyyteen liittyvät NPS-luvut. Luvut päivittyvät sivuille kerran kuussa. Lukujen julkaiseminen on osa hoidon tyytyväisyyden läpinäkyvyyttä.

Sairaanhoitaja juttelee potilaalle käytävällä.

NPS-luvut ovat osa HUSin toiminnan laatua. HUSin tavoitteena on parantaa jatkuvasti potilaan hoitoa ja panostaa hoidon korkeaan laatuun. Verkkosivuilla julkaistu NPS kertoo potilashoidon kokemuksesta. NPS-luvut saadaan potilaiden palautteista.

Asiakaskokemusta mitataan kansainvälisellä NPS-suositteluindeksillä (Net Promoter Score). NPS-lukema voi olla mikä tahansa -100:n ja +100:n välillä. NPS-lukua mitataan kysymyksellä: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit sairaalaamme tai yksikköämme ystävillesi tai perheellesi, jos he tarvitsisivat samankaltaista hoitoa tai tutkimusta?”

”Asiakas- ja potilastyytyväisyys on tärkeä laatumittarimme, jonka perusteella pyrimme kehittämään toimintaamme. Nyt kaikilla on mahdollista seurata suositteluindeksiämme. Jatkossa pyrimme julkaisemaan muutaman muunkin laatumittarin www.hus.fi -sivuillamme”, HUSin laatuylilääkäri Sanna-Maria Kivivuori kertoo.

HUSin päivystyksen NPS oli maalikuussa +52 ja muiden hoitoyksiköiden +72. Tavoitteena päivystyksen NPS-luvuksi HUSissa on +50 ja muiden hoitoyksiköiden +70. Kansainvälisesti vertailtuna esimerkiksi Yhdysvaltojen sairaaloista Mayo Clinic ilmoittaa verkkosivuillaan NPS-luvukseen +5 ja Cleveland Clinic +51.