Hoitajien nopea koulutus koronavirusnäytteenottoon - Vaikeista lähtökohdista muodostui ikimuistoinen kokemus
Asiasanat:Drive in -näytteenottopisteillä työskentelevät perehdytettiin työhön lähes lennosta.
”Koronapandemian puhjetessa henkilöstön piti nopeasti mukautua toimimaan täysin uudessa toimintaympäristössä ja joskus myös täysin uudessa tehtävässä”, kliininen asiantuntija Terhi Lemetti Tulehduskeskuksesta tiivistää lähtökohdat viime vuoden keväälle hoitotyön näkökulmasta.
Lemetti perehdytti pikaisella aikataululla hoitohenkilöstöä HUSiin perustetuilla Drive in -näytteenottopisteillä. Hän oli perustamassa Kolmiosairaalaan Meilahteen Tulehduskeskuksen organisoimaa Drive in -näytteenottopistettä maaliskuussa 2020.
”Hyvällä yhteistyöllä kokosimme nopeasti hoitajapoolin. Nämä vapaaehtoiset hoitajat pyörittivät ansiokkaasti näytteenottopisteitä. Lisäksi työstin käsikirjan, jotta uusien hoitajien olisi helpompi tulla työvuoroon”, Lemetti taustoittaa.
Kova työtahti alati muuttuvassa ympäristössä
Työnsä aloittaneet hoitajat saivat käsikirjan käyttöönsä ja ensimmäisenä työpäivänä heidät vastaanotettiin, tutustutettiin tiloihin sekä perehdytettiin. Viikon päästä Kolmiosairaalaan pystytettiin toinen piste.
”Oma perehdytykseni kesti alle puoli tuntia. Tahti oli kova, koko ajan oli jonossa autoja ja ambulansseja tulossa. Onneksi näytteenottopisteen seinällä toimintajärjestys oli kerrottu hyvin kuvien kera”, Allergiatutkimuskeskuksessa sairaanhoitajana työskentelevä Hannele Lauro-Pajunen sanoo.
”Perehdytys tapahtui ensimmäisenä työpäivänä, ilman ennakkotietoa. Tällöin tehtiin yksi ylimääräinen vuoro. Ohjeistukset, käytännöt ja välineet muuttuivat useasti. Sain kuitenkin oleelliset tiedot, jotta pystyin toimimaan turvallisesti”, Kolmiosairaalan päiväsairaalan sairaanhoitaja Nina Nevanperä jatkaa.
”Hoitajien asenne ja fiilis huikea”
Ohjeistukset uudessa pandemiatilanteessa muuttuivat koko ajan, joten myös ohjeita päivitettiin jatkuvasti. Näytteenottopisteiden toimivuutta kehitettiin yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa.
”Yhdistimme moniammatillisesti kaiken näyttöön perustuvan tiedon. Varmistimme, että näytteenottopiste olisi mahdollisimman toimiva. Hoitajien asenne ja fiilis pisteiden perustamisessa ja niiden pyörittämisessä oli huikea”, Lemetti tiivistää viime kevään positiivisia asioita.
Parannettavaakin tietysti jäi.
”Olisimme halunneet suunnitella vielä tarkemmin perehdyttämisen, eri roolit, toiminnan ja itse näytteenottopisteen, mutta oli toimittava hyvin nopeasti. Lisäksi jälkikäteen olisi voinut pyytää tarkempaa palautetta hoitajien kouluttamisesta.”
Palautetta tuli esimerkiksi sääolosuhteissa ja eri rooleissa toimimisesta. Työolot koettiin turvallisiksi, tunnelma mukavaksi ja käsikirja tarpeelliseksi.
”Näytteenottotilat olivat viileinä kevätpäivinä kylmiä ja ahtaita. Yksi näytteenottopiste esimerkiksi sijaitsi K2B-osaston rappukäytävässä. Mutta kokonaisuutena kokemus ja työyhteisö olivat mahtavia”, Nevanperä sanoo.
”Taistelu tuntematonta virusta vastaan oli aluksi raskasta: muuttuvat ohjeistukset, uusi työpiste ja työtoverit, pelko suojavarusteiden riittävyydestä sekä sairastunko itse koronaan tai sairastutanko läheiseni. Mutta loppujen lopuksi tämä oli kokemuksena ikimuistoinen”, Lauro-Pajunen summaa.
Teksti: Timo Korpela
Kuvat: Mikko Hinkkanen
Husari 3/2021