Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 12.4.2021 14.47

Hallituksen päätökset 12.4.2021: Eduskunnalle lähetetään HUSin kannanotto sote-uudistuksen valmistelusta

Asiasanat:
  • hallitus

Sote-uudistuksessa on turvattava HUSille riittävä rahoituspohja ja yliopistosairaalalle kuuluvat erityistehtävät.

Huoli HUSia koskevista sote-uudistuksen sisällöistä

Hallitus hyväksyi eduskunnalle toimitettavan HUSin kannanoton sote-uudistuksen valmistelusta. Kannanoton päähuoli kohdistuu sote-palvelujen rahoitusmalliin, joka kohtelee uusmaalaisia potilaita ja asiakkaita epäreilusti. Rahoitusmalli ei kata HUSin kaikkia kustannuksia ja toteutuessaan se aiheuttaisi merkittävän leikkauksen koko toimintaan. HUSin asema maailman parhaimpien sairaaloiden joukossa tulisi siten putoamaan rajusti.

Kannanotossa nostetaan esiin myös yliopistosairaalan erityistehtävien huomioiminen sekä palveluiden ja tiedon integraation turvaaminen. Lisäksi odotetaan järjestämisvastuun ja päätöksentekomallin selkeyttämistä. HUSin hallitus tuo kannanotossa esiin myös huolensa uudistuksen valmistelusta koronavirusepidemian keskellä.

Asian käsittely hallituksessa 12.4.2021

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Juha Tuominen (yhteydenotot toimitusjohtajan assistentti Kaarina Heikinheimo, s-posti kaarina.heikinheimo@hus.fi)

Pöytäkirja ja kaikki päätökset

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.