Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 19.9.2020 11:31

Etävastaanotoista hyviä kokemuksia

Asiasanat:
  • artikkeli
  • Husari

Etävastaanotot ovat ottaneet koronavirusepidemian vauhdittamana ison harppauksen eteenpäin. Nyt toimintaa halutaan kehittää ja laajentaa.

Osastonylilääkäri Kati Palosuo

Kati Palosuo pitää etävastaanottoja Iho- ja allergiasairaalan lastenyksikössä.

Koronaepidemian vuoksi kaikki potilasvastaanotot, jotka eivät vaadi fyysistä käyntiä, korvattiin etävastaanotoilla maaliskuusta alkaen. Tarkoitus on suojata sekä potilaita että henkilöstöä. 

Lapsipotilaiden vanhemmat tyytyväisiä

Iho- ja allergiasairaalan lastenyksikössä Terveyskylän Omapolun etävastaanottojen käyttö aloitettiin maaliskuussa ja jo parissa viikossa 80 prosenttia vastaanotoista oli muutettu etävastaanotoiksi. 

Perheet saivat tekstiviestin, jossa kerrottiin etävastaanotosta sekä ohjeet, kuinka toimia. Lasten vanhemmat ovat tottuneita digitaalisiin ratkaisuihin, eikä rekisteröityminen Omapolulle tuottanut ongelmia. 

“Vanhemmat ovat olleet erittäin tyytyväisiä, kun heidän ei tarvitse epidemia-aikana lähteä kotoa. Aikaisemmin tuli paljon peruutuksia, nyt se huoli on poissa. Etävastaanottokäyntejä ei ole peruttu”, osastonylilääkäri Kati Palosuo sanoo.

Kuvayhteys auttaa tarkkailemaan potilaan vointia

Apotin Maisa-videokäynnit otettiin käyttöön Peijaksen sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalla huhtikuun alussa. 

Osastonlääkäri Tiina Rehnin mukaan etävastaanotto sopii hyvin potilaille, kun kyse on kontrollista tai hoidon seurannasta. Videoyhteys on koettu erittäin hyödylliseksi.

"Ammattilaisen kannalta kasvokkain näkeminen on tärkeää. Se auttaa hahmottamaan paremmin potilasta kuin pelkässä puhelinyhteydessä. Sanattoman viestinnän rooli on tärkeä, ja videolla syntyy henkilökohtaisempi kontakti”, Rehn sanoo. 

Poliklinikalla on havaittu, että varsinkin työikäiset ovat hyvin halukkaita osallistumaan etävastaanotoille. Työpaikalta ei tarvitse lähteä kesken työpäivän ruuhkaan tai tulla kauempaa hankalien yhteyksien päästä. 

Teams sopii hyvin etäryhmätoimintaan

HUS Psykiatriassa lähes kaikki hoitotapaamiset toteutetaan nyt etätapaamisina. Nuorisopsykiatrialla käytetään pääosin Teamsiä nuorten hoitoryhmävastaanottoihin, moniammatilliseen työskentelyyn ja yksilövastaanottoihin. 

Myös Naistenklinikalla saatiin etävalmennukset pystyyn nopeasti. Teams on käytössä Syli-erityissynnytysvalmennuksessa sekä Tunteva-valmennuksessa, jossa tarjotaan tuleville synnyttäjille mahdollisuutta psyykkiseen etävalmennukseen. 

Tulevaisuuden vastaanotto on ensisijaisesti etävastaanotto

Etävastaanottojen käyttöönotto vauhdittui HUSissa koronaepidemian myötä, mutta tavoitteena on lisätä etävastaanottojen määrää pysyvästi ja uudistaa vastaanottotoiminta kokonaisuudessaan. Lean-valmentajat Heidi Rautio ja Henna Korte ovat auttavat yksiköitä etävastaanottojen käytön laajentamisessa. 

”Tarkoitus on selvittää, miten etävastaanotto järjestetään parhaalla mahdollisella tavalla. Haemme toimintamallia, jonka avulla pystymme parantamaan saatavuutta ja asiakaskokemusta”, Rautio sanoo.

Muutoksella tavoitellaan useita hyötyjä. Potilaalta säästyy työaikaa, kun ei tarvitse matkustaa, aikaa ei tarvitse perua, jos on sairastunut eikä tarvitse kulkea hankalien yhteyksien päästä. Organisaation hyötyjä ovat hoidon saatavuuden parantaminen, hoitojonojen parempi hallinta sekä työajan säästäminen. 

”Tarvitsemme ajatusmaailman muutosta niin, että vastaanotto onkin ensisijaisesti etävastaanotto”, Korte sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa mukana ovat Tukielin- ja plastiikkakirurgia, Pää- ja kaulakeskus sekä Leikkaussali, teho- ja kivunhoito anestesiatoiminnan osalta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on lisätä etävastaanottojen määrää kaikissa tulosyksiköissä.

Teksti: Tarja Aho
Kuva: Ville Männikkö

Husari 3/2020