Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 7.12.2021 09.56

Digitaalisuus kuulon hoidon tukena

Asiasanat:
  • Husari
  • kuulo
  • Kuulokeskus

Kuuloviat ovat yleisiä terveysongelmia. Erilaiset digitaaliset ratkaisut toimivat potilaan kuulon hoidon ja kuntoutuksen tukena.

Erikoislääkäri Satu Lamminmäki pitää etävastaanottoa

Tinnitusetävastaanoton käytöstä kerätään kokemusta. Vastaanotto on ollut positiivinen, Satu Lamminmäki kertoo.

Kuulobotti vastaa potilaiden kysymyksiin

Kuulobotti on Kuulokeskuksen nettisivuille loppuvuodesta tuleva palvelu, joka tarjoaa potilaalle vastauksia yleisimpiin kysymyksiin ja ongelmiin. Kuulobotti tarjoaa uuden kommunikointikanavan Kuulokeskuksen potilaille, joilla on tyypillisesti kuulon alenemaa.

“Potilas saa kuulobotin kautta toimintaohjeita esimerkiksi ajanvarausasioihin, kuulon heikentymiseen tai kuulokojeen ongelmiin. Tieto löytyy nopeasti sen sijaan, että potilas soittaisi aina palvelunumeroomme”, sairaanhoitaja Heidi Vuorinen sanoo.

Vuorinen on tuottanut palvelun sisältöjä puhelinpalveluun tulevien kysymyksen perusteella. Suureen osaan puhelimitse kysytyistä kysymyksistä voidaan vastata kuulobotin avulla. Kuulobotti on kehitetty yhdessä HUS Tietohallinnon kanssa.

“Olemme testanneet palvelua kattavasti testialustalla sekä potilailla ja HUSin kokemusasiantuntijoilla. Saimme testauksessa hyviä kehitysehdotuksia, joiden avulla parannamme käytettävyyttä. Kuulobotti on toivottu ja tärkeä palvelu”, HUS Tietohallinnon projektipäällikkö Sari Kaari kertoo.

Kuulotalo tuo asiantuntijatiedon saataville

Terveyskylä-verkkopalvelun Kuulotalo sisältää tietoa ja ohjeita kuulosta, kuulovioista ja kuulonkuntoutuksesta. Kuulotalo tarjoaa helpon pääsyn yliopistosairaaloiden asiantuntijoiden laatiman tiedon äärelle.

“Kuulemisen ongelmat ovat varsin yleisiä. Erikoissairaanhoidon ammattilaisten tuottama tieto on nyt Kuulotalon kautta helposti saatavilla. Myös moni läheinen, joka epäilee perheenjäsenensä, naapurinsa tai työkaverinsa kuulon heikentyneen, saa palvelusta tietoa ja neuvoja”, puheterapeutti ja projektikoordinaattori Kati Pajo kertoo.

Kaikille avoin palvelu kokoaa yhteen tietoa kuuloaistin toiminnasta, erilaisista kuulovioista, tinnituksesta ja kuulovian tutkimuksista.

“Sisällöistä löytyy tärkeitä arjen neuvoja. Kuulotalosta löytää esimerkiksi vinkkejä, miten lasten kieltä ja kommunikointia voidaan lähteä harjoittamaan.”

Kuulotalon sisältöjä kehitetään jatkuvasti yhteistyössä Suomen yliopistosairaaloiden kanssa.

Terveyskylä tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille.

Tinnitusetävastaanotto säästää aikaa

Kirurgisen sairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikalla tinnituspotilaat voivat saada hoitoa puhelimen välityksellä etänä toteutettavalla lääkärin vastaanotolla. Alkusyksystä käyttöön otetun tinnitusetävastaanoton kautta palvellaan potilaita, jotka ovat saaneet HUSiin lähetteen hyvälaatuisen mutta elämänlaatua laskevan tinnituksen vuoksi.

“Etävastaanotto on rajattu aluksi työikäisiin potilaisiin. Keräämme vastaanoton käytöstä kokemuksia ja kehitämme sitä. Kokemukset ovat olleet positiivisia”, erikoislääkäri Satu Lamminmäki kertoo.

Tinnitusetävastaanotto säästää potilaan aikaa.

“Usein potilaan pitää varata vastaanottoon matkoineen puoli päivää. Etävastaanotolle potilas voi osallistua puoleksi tunniksi kesken työpäivän.”

Teksti: Karoliina Koski
Kuva: Matti Snellman

Husari 4/2021