Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 27.10.2020 14.26

Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönotto etenee HUSissa

Asiasanat:
  • Apotti

Tulevana viikonloppuna lähes 10 000 HUSin työntekijää siirtyy käyttämään uutta Apotti-potilastietojärjestelmää. Nyt tapahtuvan laajan käyttöönoton jälkeen kaikki HUSin sairaalat ja niiden yli 20 000 työntekijää ovat siirtyneet Apotin käyttäjiksi. Muutos vahvistaa potilasturvallisuutta ja sujuvoittaa hoitoa.

Apotti-järjestelmän viimeinen suuri käyttöönotto käynnistyy aamuyöstä 31.10.2020 ja se käsittää HYKS-sairaanhoitoalueen. Uuteen järjestelmään siirrytään Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa, sekä HUSin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa. 

”Tämän käyttöönoton myötä kaikki HUSin sairaalat käyttävät samaa Apotti-potilastietojärjestelmää. Näin päästään pois raskaasta välivaiheesta, jossa vanhaa ja uutta järjestelmää on jouduttu käyttämään rinnakkain”, HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo. 

Koronaviruspandemian vuoksi Apotti-järjestelmän käyttöönottoaikatauluihin tehtiin keväällä muutoksia ja siksi toukokuulle suunniteltu käyttöönotto toteutuu nyt.  

”Valmistautumisessa on edetty koronatilanne tarkasti huomioiden. Tämä on hyvä hetki tehdä HUSin viimeinen suuri Apotin käyttöönotto ”, Mäkijärvi toteaa. 

Tavoitteena parempi laatu ja potilasturvallisuuden vahvistaminen 

Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki odottaa luottavaisesti edessä olevaa käyttöönottoa. 

“Olemme valmistautuneet hyvin, oppineet aiemmista käyttöönotoista ja kehittäneet muun muassa testausta ja tiedonsiirtoa aiemmasta järjestelmästä Apottiin. Apotin käytettävyyteen on myös tehty satoja parannuksia. Erityisesti olemme keskittyneet lääkitykseen, potilassiirtoihin, diagnooseihin ja potilaan viestien ohjautumiseen liittyvien toiminnallisuuksien kehittämiseen ”, Välimäki sanoo. 

Jokaisessa HUSin yksikössä muutokseen sisältyy käyttäjien koulutus, valmistautuminen, noin kuukauden mittainen siirtymävaihe sekä uuden toimintamallin vakiinnuttaminen. Tulevassa käyttöönotossa henkilöstön apuna on noin 1 800 tukihenkilöä. 

”Apotin tärkein hyöty on toiminnan laadun ja potilasturvallisuuden parantaminen. Apotti-järjestelmä vähentää tarvetta potilastiedon siirtelyyn järjestelmästä toiseen ja tieto myös kirjataan järjestelmään yhdenmukaisesti, mikä vähentää tulkinnanvaraa”, Mäkijärvi sanoo.  

Tulevan viikonlopun muutokseen on valmistauduttu huolellisesti. Kaikki sairaalat palvelevat potilaita ja asiakkaita normaalisti. Kuitenkin esimerkiksi päivystystoiminnassa voi silti esiintyä ruuhkaa. 

“Käyttöönotto on iso ponnistus henkilökunnalle. Potilaille toivon siitä olevan mahdollisimman vähän haittaa”, Markku Mäkijärvi sanoo. 

Ennen hakeutumista päivystykseen on normaalikäytännön mukaisesti aina soitettava Päivystysapuun 116 117 ohjeiden saamiseksi. 

Lisätietoja ja mediayhteydet: 

HUS viestintä  
Viestintäpäällikkö Paavo Holi, paavo.holi@hus.fi 
Mediapuhelin 050 427 2875  

Taustaa 

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille avautuu myös uusi sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. 

 Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön ensi kerran marraskuussa 2018 HUSin Peijaksen sairaalassa. Helmikuussa 2020 Apotti-järjestelmän käyttäjiksi siirtyivät Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueet ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaala sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköt. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön keväällä 2021. 

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab. 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.