Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 31.10.2020 16:08

Apotin laajentuminen sujunut hyvin

Asiasanat:
  • Apotti
  • uutinen
  • medialle

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin kolmas käyttöönotto HUSissa on sujunut ilman merkittäviä ongelmia. Kaikissa HUSin sairaaloissa käytetään nyt Apottia. Sairaalat ja päivystykset ovat toimineet käyttöönoton ensimmäisenä päivänä normaalisti.

”Käyttöönotto on sujunut tähän asti suunnitelmien mukaan. Eteen tulleet ongelmatilanteet ovat olleet luonteeltaan teknisiä ja niihin on reagoitu nopeasti. Sairaaloiden toiminta on sujunut normaalisti ja potilaat on saatu hoidettua ilman ylimääräisiä viiveitä”, HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo.

Päivystysten potilasmäärä on ollut tavanomainen, mutta päivystykset eivät ole ruuhkautuneet eikä hoitoon pääsyssä ole syntynyt viiveitä. Ennen päivystykseen hakeutumista potilaita pyydetään soittamaan viikonloppuna normaalin käytännön mukaan Päivystysavun maksuttoman numeroon 116 117.

“Käytössämme on ollut kaikki se oppi, jonka olemme aiemmista Apotin käyttöönotoista saaneet. Järjestelmää on myös kehitetty jatkuvasti. Tämä kaikki on sujuvoittanut tätä viimeistä laajaa operaatiota”, Mäkijärvi sanoo.

Apotin käyttöön siirryttiin tänään Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa, sekä HUSin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa.

”Henkilöstömme on tehnyt Apotin kanssa hienoa työtä ja tästä on hyvä jatkaa huomenna. Kuitenkin vasta arkipäivien suurempien käyttäjä- ja potilasmäärien jälkeen voimme arvioida käyttöönottoa kokonaisuutena”, Mäkijärvi sanoo.

Apotin käyttöönoton etenemistä voi seurata HUSin verkkosivustolla: www.hus.fi/apotti