Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 12.11.2020 17.04

Apotin käyttöönotto toteutunut suunnitellusti

Asiasanat:
  • Apotti

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin viimeinen suuri laajennus HUSissa on edennyt suunnitellusti. Sairaanhoidon tuotantoa nostetaan kohti normaalitasoa. Käyttöönotossa ei ole viime päivinä myöskään ilmennyt uusia isompia häiriötä.

HUSissa on seurattu maltillisesti potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin viimeisen suuren laajennuksen etenemistä. Käyttöönotto on kokonaisuutena sujunut suunnitelmien mukaan, joiltakin osin jopa ennakoitua paremmin. 

Työn alla on silti muutamia sitkeitä ongelmia, joiden ratkaiseminen voi viedä useita viikkoja Lähetteiden käsittely ja lääkejakeluautomaattien integrointi Apottiin ovat yhä asiantuntijoiden ratkaistavana. Myös tablettimuotoisen syövän lääkehoidon hoito-ohjelmaan liittyviin ongelmiin panostetaan nyt erityisvoimin. Mikään näistä asioista ei ole kuitenkaan vaarantanut potilasturvallisuutta, vaikka onkin lisännyt hoitohenkilökunnan työmäärää ja vaatii erityistä tarkkuutta. 

“Olen tällä hetkellä varovaisen tyytyväinen tilanteeseen. Olemme etenemässä kohti normaaleja tuotantolukuja täysin ennakkosuunnitelmien mukaisesti. Jos asiat menevät tällä tavalla myös jatkossa, pääsemme suunnitellussa neljässä viikossa nyt Apottiin liittyneissä yksiköissä normaalille tuotantotasolle. Se on ollut tavoitteemme ja uskon että siihen myös päästään”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi arvioi.  

Nyt toteutettu kolmas käyttöönotto on ollut HUSin suurin, kun muun muassa kaikki Meilahden sairaala-alueen yksiköt liittyivät mukaan. Apotti on nyt keskeinen työkalu yli 20 000 HUSin lääkärille, sairaanhoitajalle ja muulle asiantuntijalle. 

Apotin käyttöönoton uutisseuranta HUSin verkkosivustolla päättyy huomenna perjantaina 13.11.2020:

www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter 

Tiedote 6.11.2020: HUS siirtyi Apotin aikaan 

Lisätiedot: 

Markku Mäkijärvi 
Johtajaylilääkäri HUS 
050 428 7660 

Taustaa  

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille avautuu myös uusi sähköisen asioinnin palvelu, Maisa.  

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab. 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.