Klientavgifter
De avgifter som vi tar ut av klienterna grundar sig på klientavgiftslagen och -förordningen.
De avgifter som HUS tar ut av klienter för besök, distansmottagningar, vårdperioder och läkarintyg fastställs enligt lagen och förordningen om klientavgifter. Om du inte har en hemkommun i Finland, se anvisningarna nedan.
Vi tar också ut en avgift för besök inom den specialiserade sjukvården, distansmottagning och tidsbokning för en diagnostisk undersökning som utan godtagbar anledning uteblivit. Anmälan om avbokning av tid ska göras senast kl. 12 dagen innan. Du hittar anvisningar för en avbokning i ankomstanvisningen till enheten.
Vi skickar en faktura till dig i efterskott cirka två veckor efter din vård eller ditt besök. Fakturan skickas enligt ditt eget val antingen per post, som e-faktura eller som direktdebitering. Du får konsumentens nätfaktura, alltså en e-faktura, genom att teckna ett e-fakturaavtal med din nätbank. Den som fakturerar klientavgifterna är HUS-sammanslutningen och faktureringsgrunden är vårdfaktura.
Du kan ta direktdebiteringen i bruk genom att teckna ett direktdebiteringsavtal i din banks kontor eller i någon annan kundtjänstkanal. Genom att använda direktdebitering befullmäktigar du din bank att betala fakturan för dig från ditt konto. Du får ett förhandsmeddelande om fakturan per post och banken debiterar betalningen från ditt konto på fakturans förfallodag.
Fakturor har vanligtvis en betalningstid på tre veckor. Om du inte betalar fakturan senast på förfallodagen får du en betalningspåminnelse två veckor efter förfallodagen. Vi tar ut dröjsmålsränta enligt räntelagen räknat från förfallodagen.
Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården
Förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården
Kontakta vår kundbetjäning för klientavgifter om du behöver råd eller mer information eller om det är något oklart på fakturan.
Kundbetjäningen vid HUS kundfakturering
Telefon: 09 471 78550, öppen vardagar kl. 9–12.
E-post: asiakaslaskutus@hus.fi
Postadress: HUS Ekonomitjänster, Kundfakturering, PB 680, 00029 HUS.
För en smidig ärendehantering ber vi dig uppge hela ditt namn, din födelsetid och nuvarande adress då du kontaktar oss.
Samtalen spelas in i kvalitets- och utbildningssyfte.
Kundfakturor kan betalas i kassorna vid HUS lunchrestauranger
Du kan i fortsättningen betala HUS kundfakturor vid kassorna i lunchrestaurangerna på HUS sjukhus. Nedan uppgifter om de restauranger där fakturan kan betalas.
För att kunna betala din räkning behöver du din pappersfaktura. Utan fakturan kan vi inte ta emot din betalning. Vid restaurangernas kassor ger vi inte heller råd gällande fakturorna. Rådgivning fås via faktureringens kundtjänst må-fre kl. 9-12 på tfn 09 471 78550 eller per e-post på adressen asiakaslaskutus@hus.fi
Lunchrestauranger:
Biomedicum, Haartmansgatan 8
Esbo sjukhus, Karvasbackavägen 6
Hyvinge sjukhus kafé, Sairaalankatu 1
Hud- och allergisjukhuset, Mejlansvägen 2
Jorvs sjukhus, Karvasbackavägen 8
Kirurgiska sjukhuset, Kaserngatan 11–13
Lojo sjukhus, Sjukhusvägen 8, Lojo
Mejlans brosjukhus, Haartmansgatan 4, Helsingfors
Ohkola sjukhus, Ohkolavägen 10
Pejas sjukhus, Sjukhusgatan 1, Vanda
Borgå sjukhus, Sjukhusvägen 1
Tullbommen,Topeliusgatan 32
Avgifter för samjouren tas ut av personer som fyllt 18 år.
Vi tar inte ut avgifter för samjouren inom verksamhetsenheterna för psykiatrisk öppenvård. Avgifter tas inte heller ut av krigsveteraner. Om en patient omedelbart läggs in för vård på sjukhus efter en poliklinisk undersökning tas en avgift för kortvarig institutionsvård ut i stället för en poliklinikavgift.
Besök på hälsocentralen inom samjouren
23,00 euro
Vi tar ut avgifter på samjouren på vardagar klockan 8–20.
46,00 euro
Vi tar ut avgifter på samjouren på vardagar klockan 20–8 och på lördagar, söndagar och högtidsdagar.
Besök hos hälsocentralskötare inom samjouren
23,00 euro
Vi tar ut avgifter på samjouren på vardagar klockan 8–20.
46,00 euro
Vi tar ut avgifter på samjouren på vardagar klockan 20–8 och på lördagar, söndagar och högtidsdagar.
Tandjour på hälsocentral inom samjouren
46,00 euro
Vi tar ut avgifter på hälsocentralens samjour under öppettiderna för tandjouren på hälsocentralen vardagar klockan 16–21 och veckoslut och högtidsdagar klockan 9–21.
Specialistbesök på samjouren
46,00 euro
Kortvarig institutionsvård
54,60 euro
Tas ut för ankomst-, sjukhusvistelse- och utskrivningsdagar. För utskrivningsdagen tar vi inte ut någon avgift om vården fortsätter samma dag på en annan inrättning.
Vårddagsavgift efter att avgiftstaket har överskridits
25,10 euro
Vårddagsavgift i kortvarig psykiatrisk anstaltsvård
ingen avgift uppbärs
Specialiserad sjukvård som ges i hemmet
13,40 euro/besök
Tillfällig hemtjänst som ges av läkare, tandläkare eller sjukskötare. I dygnet uppbärs endast en besökavgift.
Avgift för dag- och nattvård
25,10 euro
Om patienten vårdas endast på natten (nattvård) eller på dagen (dagvård). Tas inte ut på enheten för psykiatrisk öppenvård, inte heller för barn under 18 år, om det har samlats mer än sju vårddagar under ett kalenderår.
En poliklinikavgift tas ut av personer som fyllt 18 år. Ingen avgift tas ut av krigsveteraner, på enheten för psykiatrisk öppenvård eller på mödrapolikliniker för undersökning, vård och uppföljning av gravida kvinnor som använder rusmedel. Om patienten läggs in på sjukhus omedelbart efter ett poliklinikbesök tas ingen poliklinikavgift ut.
Läkare
46,00 euro
Skötare eller specialarbetare
46,00 euro
Laboratorieundersökningar och bilddiagnostiska undersökningar ingår i mottagningsbesökets pris. Personer som kommer till laboratorieundersökningar med remiss från en privat läkare kan fråga om priset på undersökningar i laboratoriets kundtjänst.
Provtagnings- och handläggningsavgift för en remiss från en privat läkare är 26 euro. Det läggs till priset på undersökningar som gjorts. Man får ingen FPA-ersättning för laboratorieundersökningar med remiss av privatläkare.
Bilddiagnostiska undersökningar utförs inte med remiss av privatläkare.
Ingen avgift tas ut av krigsveteraner, på enheten för psykiatrisk öppenvård eller på mödrapolikliniker för undersökning, vård och uppföljning av gravida kvinnor som använder rusmedel.
Läkare
46,00 euro
Sjukskötare eller specialarbetare
46,00 euro
Gruppmottagning
12,80 euro
Vård som ges i serie
12,80 euro
Samjour, allmänmedicin
23,00 euro
Vi tar ut avgifter på samjouren på vardagar klockan 8–20.
46,00 euro
Vi tar ut avgifter på samjouren på vardagar klockan 20–8 och på lördagar, söndagar och högtidsdagar.
Samjour, specialiserad sjukvård
46,00 euro
150,80 euro
Tas ut i stället för poliklinikavgiften för ingrepp som görs i operationssal och som förutsätter allmän anestesi, omfattande bedövning eller intravenös medicinering.
Om en person som genomgått ett dagkirurgiskt ingrepp på grund av en komplikation eller av någon motsvarande orsak stannar på vårdstället till följande dygn kan av personen, utöver avgiften på 136,90 euro, tas ut en vårddagsavgift på 49,60 euro.
12,80 euro/behandling
Tas ut för högst 45 vårdbesök per kalenderår.
För gruppbesök tar vi ut en klientavgift som är lika stor som avgiften för vård som ges i serie.
Avgift för vård som ges i serie tas ut av personer som fyllt 18 år. (Detsamma gäller gruppbesök.)
Specialiserad sjukvård som ges som serievård i hemmet (hemdialys)
12,80 euro/besök
Avgiften är 85 procent av patientens månatliga nettoinkomst.
Om den som är intagen för institutionsvård har en make med lägre inkomster, är avgiften 42,5 procent av deras sammanräknade nettoinkomster. Minst 15 procent av nettoinkomsten ska dock alltid lämnas till patientens förfogande, dock minst 122 euro per månad. Patienten får också behålla fronttillägget.
Som en person i långvarig institutionsvård anses den vars institutionsvård beräknas pågå eller vars institutionsvård faktiskt har pågått i minst tre månader, räknat från och med inledandet av institutionsvården dygnet runt.
Avgifter uppbärs av 18 år fyllda. Avgifter uppbärs inte av frontveteraner. Om flera åtgärder i olika avgiftsklasser utförs under besöket uppbärs en åtgärdsavgift som motsvarar endast en åtgärd i den högsta avgiftsklassen.
Ingreppsbesök, åtgärdsklass 0-2
20,70 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (9,40 euro) och besöksavgift (11,30 euro).
Ingreppsbesök, åtgärdsklass 3-4
32,40 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (21,10 euro) och besöksavgift (11,30 euro).
Ingreppsbesök, åtgärdsklass 5-7
53,10 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (38 euro) och besöksavgift (10,30 euro).
Åtgärdsbesök, åtgärdsklass 8-10
72,50 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (41,80 euro) och besöksavgift (11,30 euro).
Åtgärdsbesök, åtgärdsklass 11-15
97,20 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (85,90 euro) och besöksavgift (11,30 euro).
Protetikbesök 1
216,10 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (204,80 euro) och besöksavgift (11,30 euro).
Protetikbesök 2
259,90 euro
Avgiften omfattar åtgärdsavgift (248,60 euro) och besöksavgift (11,30 euro).
Om det har samlats mer än sju vårddagar under ett kalenderår tar vi inte ut vårddagsavgift eller avgift för dag- eller nattvård. En avgift tas dock ut för dagkirurgi. En redogörelse för vårddagarna ska företes sjukhuset.
Vård på polikliniken är avgiftsfri sedan 1.7.2021, liksom distansmottagningar och vård som ges i serie.
Läkarintyg och läkarutlåtanden relaterade till patientens vård är avgiftsfria. För andra intyg och utlåtanden tas det ut en avgift (t.ex. hälsointyg som patienten begär för skattemyndigheter, försäkringsanstalter eller anskaffning av förmåner och B-intyg för sjukledighet eller läkemedel som omfattas av specialersättning). Avgiftens storlek beror på typ av intyg/utlåtande.
Läkarintyg och -utlåtande
högst 56,70 euro
Läkarintyg som gäller körrätt
högst 68,10 euro
Tas ut för läkarintyg som behövs för att erhålla eller behålla körrätten.
18,80 euro / vårddag
Avgiften gäller sluten vård av patienter med funktionsnedsättning.
Hjälpmedel samt utprovning, nödvändigt byte och service av hjälpmedel i anslutning till vården är kostnadsfria. Undantag: behovet orsakas av skada/yrkessjukdom som ska ersättas enligt lagarna om olycksfallsförsäkring, lagen om skada ådragen i militärtjänst, trafikförsäkringslagen eller patientskadelagen.
Anmälan om avbokning av tid ska göras senast kl. 12 dagen innan.
56,70 euro
Tas ut av en person som fyllt 18 år för mottagningstid inom den specialiserade sjukvårdens öppenvård, distansmottagning eller diagnostisk undersökning. Vi tar inte ut avgifter om det finns en godtagbar orsak till att patienten inte lämnat återbud (t.ex. akut sjukdomsfall eller någon annan godtagbar orsak).
Avgift för dagsjukhus
ingen avgift uppbärs
Boendeserviceavgift
ingen avgift uppbärs
Vårdperioder och besök som hänför sig direkt till donationer är avgiftsfria för donatorerna.
Av patienter som inte bor i Finland eller som inte jämställs med kommunens invånare, tar vi ut en avgift som motsvarar de faktiska kostnaderna för vården, om inte ett internationellt avtal som är bindande för Finland eller Europeiska unionens lagstiftning föreskriver annat. Vi tar också ut avgiften för vård av patienter under 18 år.
Den ersättning som betalas till en andningsförlamad patient för uteblivet uppehälle är 54,60 euro per dag.
Avgiften för en stödperson till en förlossningspatient är 54,60 euro per dag, om ett familjerum används. På hotell Familjeboet är avgiften 46,00 euro per dag. Vi tar ut avgiften endast av patienten i samband med faktureringen av patienten.
Klientavgifterna inom den kommunala hälsovården har ett avgiftstak. Ur fakturan framgår om avgiften ingår i avgiftstaket. Om det totala avgiftsbeloppet som samlats under kalenderåret överskrider 762 euro, är de kommunala hälso- och sjukvårdstjänster som ingår i avgiftstaket därefter avgiftsfria för dig fram till utgången av kalenderåret. För kortvarig institutionsvård tar vi ut en nedsatt vårdavgift även efter att avgiftstaket överskridits. Uppföljningsperioden för avgiftsbeloppen är ett kalenderår (1.1–31.12). Vid uträkning av avgiftstaket beaktas de avgifter som samlats under kalenderåret enligt dagen för besöket, inte enligt fakturans förfallodag eller betalningsdag. Du måste själv följa upp när du når avgiftstaket. Avgifter för personer under 18 år kan räknas till den ena vårdnadshavarens avgiftstak. När avgiftstaket har uppnåtts får du på begäran ett intyg om överskridande av avgiftstaket. Spara kvittona på betalda vårdavgifter i original, eftersom de kan behövas när du begär ett intyg. Mer information fås från kundbetjäningen vid HUS patientfakturering.
Mer information om avgiftstaket finns på SHM:s webbplats.
Om du är i långvarig institutionsvård på HUS (uppskattad eller faktisk varaktighet 3 månader eller mer) kommer vi att ta ut en avgift, vars belopp fastställs enligt patientens betalningsförmåga enligt lagen om klientavgifter.
Avgiften för långvarig institutionsvård nedsätts eller tas inte ut, ifall uppbörden av avgiften äventyrar förutsättningarna för din eller din familjs utkomst eller uppfyllandet av din lagstadgade underhållsskyldighet (11§ 1 mom. i lagen om klientavgifter). I sådana situationer ska du kontakta patientfakturering eller den enhet vid HUS som har bekräftat det ursprungliga beloppet av avgiften för långvarig institutionsvård. Nedsättning och efterskänkning av avgiften är primär i förhållande till det utkomststöd som föreskrivs i lagen om utkomststöd.
Lättnad kan beviljas i s.k. jämnstora avgifter, om patienten får garantipension eller om patienten har fått skuldsaneringsbeslut av tingsrätten. Lättnad beviljas ändå inte i den klientavgift som debiteras för oan-vänd och icke-avbokad mottagningstid eller för patienter som inte har en hemkommun i Finland och som själva till fullo svarar för kostnaderna för sin vård. Begäranden om lättnad riktas till HUS patientfakture-rings kundtjänst.
Du kan ansöka om förlängd betalningstid för HUS fakturor och komma överens om en betalningsplan. Om du har patientavgifter som ännu inte indrivs, kontakta faktureringens kundservice så snart som möjligt för att komma överens om betalningstidtabellen.
Om fakturan redan har överförts till indrivning, kontakta inkassobyrån och kom överens med dem om frågor gällande fakturan.
Du får mer information om patientfaktureringen på HUS sjukhus genom att ringa 09 471 78550 eller per e-post asiakaslaskutus@hus.fi.
Vi har öppet vardagar kl. 9–12. Tjänsten är stängd på veckoslut och högtidsdagar.
Postadressen till patientfaktureringen är HUS Ekonomitjänster, Klientfakturering, PB 680, 00029 HUS.
Inkassobyrå: Lowell, kundtjänst, tfn 02 2700 300. Webbtjänst och chatt: lowell.fi/oma
Denna anvisning för begäran om omprövning gäller inte fakturan för avgiftsbeslutet för långvarig institutionsvård som fastställs enligt din betalningsförmåga.
Om du är missnöjd med en klientavgiftsfaktura från HUS som gäller en annan faktura än avgiftsbeslutet för långvarig institutionsvård kan du söka ändring i den genom att göra en begäran om omprövning till HUS-sammanslutningen. Du kan söka ändring i fakturan om fakturan är adresserad till dig eller fakturan har en omedelbar inverkan på din rättighet, skyldighet eller förmån.
Gör en skriftlig begäran om omprövning senast den 30. dagen efter att du mottagit fakturan. Vi anser att du har fått fakturan senast den 7. dagen efter att den sänts, om det inte finns bevis för något annat. Dagen för delfåendet av fakturan räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen av tidsfristen för en begäran om omprövning infaller en helgdag, på självständighetsdagen, Första maj, jul- eller nyårsafton, får begäran göras den första vardagen efter helgdagen.
Ange i begäran om omprövning ditt namn, din personbeteckning, dina kontaktuppgifter, numret på den faktura som omprövas, den ändring du söker och dina motiveringar till begäran. Bifoga de dokument du åberopar om du inte har sänt dem tidigare. Om din talerätt utövas av din rättsliga företrädare eller ombud, eller om begäran om omprövning upprättas av en annan person, ange även den personens namn och kontaktuppgifter.
Begäran om omprövning sänds till HUS Sammanslutningens styrelse. Sänd din begäran om omprövning till HUS-sammanslutningens registratorskontor, PB 200, 00029 HUS eller per e-post kirjaamo@hus.fi.
Behandlingen av begäran om omprövning är avgiftsfri för dig. Fakturan kan inte överklagas till domstolen.
Servicesedeln kompletterar HUS egen kliniska verksamhet. Vi kan ge servicesedlar till patienter som står i kö i situationer där vår egen kapacitet inte är tillräcklig för att förverkliga vården i enlighet med vårdgarantilagen. Du kan inte själv välja eller begära en servicesedel.
Vårt mål är att erbjuda dig högklassig vård samt öka tillgången till vård flexibelt och på så sätt förkorta väntetiderna.
Servicesedelns värde och användning
Självrisken är högst samma som klientavgiften för motsvarande service på HUS. En åtgärd som produceras med servicesedel är ett alternativ till samma pris för dig som den behandling som HUS erbjuder. Enligt lagen kan du också neka till servicesedeln och ställa dig i HUS egen kö.
Efter att ha accepterat servicesedeln kan du själv välja plats för åtgärd bland de tjänsteleverantörer på listan över HUS samarbetspartner. När du har fått servicesedeln via palse-systemet kan du boka tid för åtgärd hos valfri leverantör och komma överens om tid och andra detaljer med leverantören. Om du vill kan du också köpa andra tjänster av tjänsteleverantören som du betalar själv, eftersom servicesedeln inte täcker dessa.
Servicesedeln är personlig och den kan inte bytas till pengar eller användas till något annat ändamål än det som nämns i beslutet om beviljande. Hushållsavdrag kan inte beviljas för en tjänst som producerats med servicesedel.
Som med alla offentliga tjänster inom hälso- och sjukvård har du rättigheter enligt lagen om patientens ställning och rättigheter. Dessutom tillämpas konsumentskyddslagen i relationen till tjänsteleverantören. Du kan göra en reklamation till HUS och tjänsteleverantören om du är missnöjd med en tjänst som köpts med servicesedel.