Raskaus ja jodi

Raskaus ja jodin saanti

 
Jodin päivittäinen saantisuositus raskauden aikana on 175 mikrogrammaa/päivä. Suomalaisten jodinsaanti on vähentynyt jodioidun suolan käytön vähenemisen seurauksena, ja lievä jodin puutos aikuisilla on yleistä. Havainto perustuu FINRISK 2012 ja FINRAVINTO 2012 -tutkimusten tuloksiin (katso THL:n ruokasuositukset lapsiperheille). 
 
Raskauden aikana riittävä jodin saanti on tärkeää myös sikiön kehityksen ja sikiön kilpirauhasen toiminnan kannalta. Jodin riittämätön saanti voi vaikuttaa haitallisesti älylliseen kehitykseen. 
 
Jodin lähteitä ravinnosta ovat esim. liha, kala kananmunat, ja maitotuotteet. Vaikka suolan käyttöä ei pidä lisätä, on tärkeätä käyttää suolana jodioitua ruokasuolaa. Riittävän jodin saannin voi varmistaa jo raskauden suunnitteluvaiheesta lähtien käyttämällä raskauden ajalle suunnattuja apteekista saatavia monivitamiinivalmisteita, jotka sisältävät 100-175 mikrogrammaa jodia/ päivittäinen annos, ja varmistavat siten suositusten mukaisen päivittäisen jodin saannin.
 
Merilevää sisältävät ravintolisät voivat sisältää suuriakin määriä jodia, eikä niiden käyttöä raskauden aikana suositella.
 
Imetyksen aikana päivittäinen saantisuositus on 200 mikrogrammaa (katso THL:n ruokasuositukset lapsiperheille).
 
Jos äidillä on kilpirauhassairaus, jodin annostelusta kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa.