Raskaus ja kalan syöminen

Kala sisältää terveellisiä rasvahappoja (erityisesti omega-3), useita vitamiineja (mm. D-vitamiini) ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kalaa on hyvä syödä kaksi - kolme kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen (raskauden aikana tietyin rajoituksin). 

Kalaöljyä sisältäviä luontaistuotteita ei yleensä suositella raskauden aikana, koska valmisteiden hyödyistä ja puhtaudesta ei ole varmuutta. Terveelliset rasvahapot (kuten omega-3 ja omega-6) tulisi ensisijaisesti saada monipuolisesta ravinnosta. Syömällä kalaa suositusten mukaan erityistä kalaöljylisää ei tarvita. 

Jos raskauden aikana käyttää kalaöljyvalmisteita, suositellaan että niiden käyttö lopetetaan vähintään kuukausi ennen synnytystä tai leikkausta. Omega-3 rasvahapot heikentävät verihiutaleiden toimintaa ja voivat siten lisätä vuotoriskiä.

Kalanmaksaöljyä ei suositella raskauden aikana sen sisältämän A-vitamiinin takia.​


Katso lisää kalan ja kalavalmisteiden käytöstä: 

 


Etkö löytänyt etsimääsi?
Kysy lisätietoa omasta neuvolastasi.