Kuvantamisen saama palaute ja kehittämistoimenpiteet

HUS Kuvantamisella on reilut 60 toimipistettä eri puolilla Uuttamaata ja Kymenlaaksoa, Hangosta Haminaan. Suurin osa kuvantamisen tutkimuksista tehdään erikoissairaanhoidossa, mutta merkittävä osa (noin 40 %) perusterveydenhuollon puolella.

Tutkimuksissa käynyt potilas voi antaa yksiköissä palautetta täyttämällä paperisen lomakkeen tai hyödyntämällä pikapalautelaitteita, jotka mahdollistavat myös avoimen palautteen antamisen. Lisäksi palautetta voi antaa internetissä.
 
Kuvantamisessa tehdään potilaspalautteiden pohjalta jatkuvasti kehitystyötä asiakaskokemuksen ja toiminnan parantamiseksi.
 
Palautteita käsitellään yksiköissä, johdon katselmuksissa, asiakaskokemuksen ohjausryhmässä, asiakasraadissa ja laatujärjestelmän osana.

1.1.-30.10.2018 välisenä aikana HUS Kuvantamiselle on tullut palautteita yhteensä 535 kappaletta. Palautteista 60 % on ollut kiitosta.
 
 

Potilaat kiittävät hoidosta ja kohtelusta 

"Oli mukava tunne, kun hoitaja kysyi välillä vointia.
Käyntini kesti 5 tuntia.
Kiitokset kaikille."

 "Nopeaa ja ystävällistä palvelua, kiitos."

 
 

 
 Kommentit on saatu palautelomakkeista.

 

Palautteiden pohjalta käynnistetyt toimenpiteet ja kehityshankkeet:

 
  • Puhelinpalvelun valikkoon on lisätty mahdollisuus valita asiointi ruotsin kielellä.
  • Potilaille on ollut epäselvää, miten he varaavat ajan mammografiaan. Asiakaspalveluun on perustettu mammografiatiimi, joka auttaa tutkimukseen liittyvissä ajanvarauksissa.
  • Perusterveydenhuollossa käytettävää valmistautumis- ja ajanvarausohjetta on selkiytetty yhteistyössä asiakasraadin kanssa.
  • Meilahden röntgenin saapumista ja opasteita on parannettu. Potilaiden ohjeita on selkiytetty, samoin kotiin lähetettävää e-kirjettä. 
  • E-kirjeeseen lisätty kartta, joka opastaa Meilahden sairaalan sisätiloissa löytämään röntgenin ja magneetin nykyistä helpommin.
  • Tiedonkulun ja viestinnän parantamiseksi infonäytöt on otettu käyttöön Meilahden magneetissa, Iso Omenan röntgenissä, Leppävaaran röntgenissä, Kilon röntgenissä ja Elielinaukion röntgenissä. Infonäyttöjä ollaan ottamassa käyttöön myös Meilahden röntgenissä.
  • Internet-sivuja ja potilasohjeita on selkiytetty yhteistyössä Kuvantamisen asiakasraadin kanssa.
  • Asiakaskäynteihin on tehty arviointilomake, joka on käytössä asiakasraadilla ja kokemusasiantuntijoilla. Lomakkeelle voi kirjata kokemuksensa saapumisen, opasteiden, vastaanoton ja itse tutkimuksen osalta. Internet-sivuja ja potilasohjeita on selkiytetty yhteistyössä asiakasraadin kanssa.
  • Elielinaukion röntgenissä on pidennetty aukioloaikoja iltaan ja röntgen on auki myös lauantaisin.