Kuvantamisen saama palaute ja kehittämistoimenpiteet

HUS-Kuvantamisen toimipisteitä on reilut 60 toimispistettä eri puolilla Uuttamaata, Hangosta Haminaan. Suurin osa kuvantamisen tutkimuksista tehdään erikoissairaanhoidossa, mutta merkittävä osa (noin 40 %) perusterveydenhuollon puolella.

Tutkimuksissa käynyt potilas voi antaa yksiköissä palautetta täyttämällä paperisen lomakkeen tai hyödyntämällä pikapalautelaitteita, jotka mahdollistavat myös avoimen palautteen antamisen. Lisäksi palautetta voi antaa internetissä.
 
HUS-Kuvantamisessa tehdään potilaspalautteiden pohjalta jatkuvasti kehitystyötä asiakaskokemuksen ja toiminnan parantamiseksi.
 
Palautteita käsitellään yksikkötasolla, johdon katselmuksissa, asiakaskokemuksen ohjausryhmässä, asiakasraadissa ja laatujärjestelmän osana.

1.1.-18.5.2018 välisenä aikana HUS-Kuvantamiselle on tullut palautteita yhteensä 477 kappaletta. Palautteista 60 % on ollut kiitosta.
 
wordle 05 2018.jpg
Kuva: Avoimien palautteiden pohjalta otettu sanapilvi Analystican palautejärjestelmästä ajalta 1.1.– 31.5.2018.
 

Otteita palautteista

 
"Oli mukava tunne, kun hoitaja kysyi välillä vointia. Käyntini kesti 5 tuntia. Kiitokset kaikille."
 "Nopeaa ja ystävällistä palvelua, kiitos."

"Opasteet sekä ulkona että sisällä pitäisivät olla selkeämmät. Opasteet voisi testata ensi kertaa tulevilla muutaman kerran."

 "Aukioloaukoja edes yksi myöhäisempi työssäkäyville."

 

Palautteiden pohjalta käynnistetyt toimenpiteet ja kehityshankkeet:

 
  • Meilahden röntgenin saapumisen ja opasteiden parantamiseksi on käynnistetty Lean-kehityshanke. Meilahden röntgeniin saapuvien potilaiden ohjeita on selkiytetty, samoin kotiin lähetettävää e-kirjettä. Lisäksi sairaalan opasteisiin on tehty pikaparannuksia.
  • Tiedonkulun ja viestinnän parantamiseksi infonäytöt on otettu käyttöön Meilahden magneetissa, Iso Omenan röntgenissä, Leppävaaran röntgenissä, Kilon röntgenissä ja Elielinaukion röntgenissä. Infonäytöllä kerrotaan mm. aukioloajoista ja tutkimuksista sekä yleisesti HUS-Kuvantamisen toiminnasta.
  • Internet-sivuja ja potilasohjeita on selkiytetty yhteistyössä HUS-Kuvantamisen asiakasraadin kanssa.
  • Asiakaskäynteihin on tehty arviointilomake, joka on käytössä asiakasraadilla ja kokemusasiantuntijoilla. Lomakkeelle voi kirjata kokemuksensa saapumisen, opasteiden, vastaanoton ja itse tutkimuksen osalta. Internet-sivuja ja potilasohjeita on selkiytetty yhteistyössä HUS-Kuvantamisen asiakasraadin kanssa.
  • Elielinaukion röntgenissä on pidennetty aukioloaikoja iltaan ja röntgen on auki myös lauantaisin.

HUS-Kuvantaminen on Suomen johtava lääketieteellisen kuvantamisen, fysiologisten ja neurofysiologisten tutkimusten, niihin liittyvien toimenpiteiden ja asiantuntijapalvelujen tuottaja. www.hus-kuvantaminen.fi