Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Potilaat ja läheiset mukaan kehittämään toimintaa

Potilaat ja läheiset mukaan kehittämään toimintaa

Syöpään sairastuminen pelottaa monia. Hannele ja Jorma Vainikan tavoitteena on, ettei syöpään sairastuminen olisi niin kauhistuttavaa potilaille ja läheisille.
 
Asiakasraati-Vainikat-intra.jpgVainikat ovat kuuluneet Syöpäkeskuksessa toimivaan asiakasraatiin tammikuusta lähtien. Hannele on sairastanut paksusuolensyövän, joka todettiin vuonna 2011. Hannelea houkuteltiin mukaan Colores suolistösyöpäpotilasjärjestön toimintaan vuotta myöhemmin. Sen jälkeen hän alkoi toimia vertaistukijana myös OLKAssa.

- Täytyy tunnustaa, että on tuntunut hyvältä olla toiminnassa mukana. On kiva auttaa ihmisiä, jutella heidän kanssaan ja saada uusia tuttavuuksia, Hannele sanoo.

Puoliso Jorma oli päättänyt Hannelen sairastuttua mennä mieluummin mukaan hoitoihin kuin kysellä myöhemmin, mitä tapahtui.

- Sitä kuulee asiat eri tavalla kuin itse sairastunut. Kuulee myös ne myönteiset asiat, mitä lääkäri sanoo, Jorma kertoo.

Vainikat toivovat vaikuttavansa asiakasraadissa esimerkiksi siihen, että ihmiset ajattelisivat, että syöpä on sairaus, josta usein parannutaan. Tuloaulat ja muut tilat olisivat sellaisia, jotka antaisivat toivoa.

Vainikoiden mukaan varsinkin omaiset ovat usein hukassa. Sairastuvalle voi tulla paljon menetyksiä esimerkiksi toimeentulossa, mikä vaikuttaa moniin asioihin. Lähipiiri joutuu usein miettimään näitä asioita ja ne ovat Vainikoiden mukaan rankkoja.

- On mukavaa olla luomassa uutta. Meidät on otettu todella hyvin asiakasraadin toimintaan vastaan. Tulee tunne, että meidät halutaan tänne ja meitä arvostetaan. Ollaan eläkkeellä ja meillä on aikaa antaa ihmisille, Hannele kertoo.


Mukaan vaikuttamaan toimintaan

Syöpäkeskuksessa on toiminut asiakasraati jo noin puolentoista vuoden verran. Tänä vuonna HUSissa on systematisoitu asiakasraatitoimintaa ja myös Syöpäkeskuksen asiakasraadille on järjestetty koulutuspäiviä vuoden alussa.

Syöpäkeskuksen asiakasraati koostuu eri syöpiä sairastaneista potilaista sekä heidän läheisistään. Asiakasraadissa potilailla ja läheisillä on mahdollisuus olla mukana kehittämässä, suunnittelemassa ja arvioimassa potilaslähtöisempää hoitoa, tilojen käyttöä ja palveluita.

- Asiakasraadin tehtävänä on antaa palautetta ja arvioida palvelujen laatua, tehdä ehdotuksia palvelujen parantamiseksi sekä tuoda ideoita, kun palveluja suunnitellaan ja kehitetään, Syöpäkeskuksen asiakasraadin koordinaattori, laatupäällikkö Katja Tähkä kertoo.

Asiakasraadin tämän vuoden painopistealueita ovat vierailut yksiköissä, potilaslähtöisyyden edistäminen, viestintä, rakennushankkeet sekä naisten ja miesten päivän suunnittelu ja päiviin osallistuminen. Esimerkiksi asiakasraati lukee ja kommentoi Syöpäkeskuksen potilasohjeita. Asiakasraatiin kuuluu yhteensä 12 henkilöä ja he kokoontuvat kerran kuussa.
Tulosta
3.5.2018 10:04