Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Juuri julkaistu: Hyvä kunto ei kumoa lihavuuden haittoja

Juuri julkaistu: Hyvä kunto ei kumoa lihavuuden haittoja

Lihavuuden ehkäisy on kokonaisterveydelle tärkeintä, ja liikunnalla voidaan puolestaan parantaa aineenvaihduntaa.
 
​​Tähän saakka on ajateltu, että hyväkuntoisilla lihavilla on lihavuudesta johtuvia terveyshaittoja vähemmän kuin huonokuntoisilla lihavilla. Lääketieteen lisensiaatti Sakari Jukarainen professori Kirsi Pietiläisen tutkimusryhmästä kyseenalaisti väitteen ja selvitti, miten lihavuus ja fyysinen kunto vaikuttavat kehon aineenvaihduntaan.
 
Tutkimuksessa oli mukana 1308 henkilöä Suomen FinnTwin- ja Tanskan GEMINAKAR-kaksostutkimuksista. Tutkimushenkilöille tehtiin kuntopyörällä kuntotesti, mitattiin rasvaprosentti ja selvitettiin verestä kolesteroli- ja sokeriaineenvaihduntaa.
 
- Yllätyimme, miten vähän hyvä kunto vaikuttaa lihavien terveyteen. Hapenottokyvyllä näyttää olevan hämmästyttävän vähän merkitystä kolesteroli- ja verensokeriarvoihin. Sen sijaan painoindeksillä ja kehon rasvan määrällä on suurin merkitys, huomattavasti suurempi kuin kunnolla, tutkijat Sakari Jukarainen ja Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksiköstä kertovat.
 
Käytännössä tämä viittaa siihen, ettei liikunnalla voi ainakaan kokonaan korjata lihavuuden vaikutuksia: vaikka liikunnalla on kaikkia kudoksia virkistävä vaikutus, ei se kumoa lihavuuden haitallista vaikutusta veren kolesteroli- tai sokeripitoisuuksiin.
 

Liikunnallinen elämäntyyli parantaa aineenvaihduntaa

 
Toisessa Kirsi Pietiläisen ryhmän tutkimuksessa liikuntatieteilijä Bram Berntzen tutki suomalaisten kaksosten aineenvaihduntaa. Kun liikuntaa mitattiin askelmittareilla, havaittiin, että paljon liikkuvilla oli parempi sokeriaineenvaihdunta. Tämä tuli esiin etenkin voimakastehoisessa liikunnassa. Kolesteroleihin liikunnalla ei ollut suurta merkitystä.
 
Ristiriitaiset tulokset kuntotestin ja liikunta-aktiivisuuden välillä saattavat johtua siitä, että hapenottokyky kuntotestissä mittaa parhaiten sydämen pumppuvoimaa, kun taas liikunta kohdistuu suuriin aineenvaihdunnallisesti tärkeisiin sokeriaineenvaihduntaa sääteleviin kudoksiin, kuten lihakseen.
 
Liikunta on siis lihavuuden ehkäisyn ohella tärkeä aineenvaihdunnan parantaja.
 
- Kun moni pistää elämäänsä kesän jälkeen ruotuun, on hyvä muistaa, että kaikki muutokset ovat tärkeitä. Kannustan siis luonnollisesti aina liikuntaan, Pietiläinen sanoo.
 
Tutkimukset käyvät esimerkkinä tutkimusyhteistyöstä: kuntotestit ja laboratorioanalytiikka tehtiin HUS:ssa, kun taas kaksostutkimus Helsingin yliopistossa ja liikunta-aktiivisuusmittaukset yhteistyössä Työterveyslaitoksen kanssa.
 
 
Painossa:
Berntzen B ym. Physical activity, cardiorespiratory fitness and metabolic outcomes in monozygotic twin pairs discordant for BMI. Scand J Sci Sports 2017.
 
Meilahden kampuksella tuotetaan vuosittain noin 2000 uutta tieteellistä julkaisua. Juuri julkaistu -juttusarjassa uutisoidaan pieni otos näistä artikkeleista. Tavoitteena on esimerkein avata Meilahden kampuksen tutkimuksen laajaa kirjoa ja tuoda terveystieteellistä tutkimusta lähemmäs ihmisten arkea.

Teksti: Teija Riikola
Tulosta
7.9.2017 10:05