Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » HUSin potilaskirjeiden postituksessa tapahtunut virhe

HUSin potilaskirjeiden postituksessa tapahtunut virhe

 
Viisi HUSin potilasta on saanut virheellisen kirjelähetyksen, jotka sisälsivät useiden potilaiden sairaskertomustietoja. Nämä lähetykset on jäljitetty ja ne ovat palautuneet HUSille. Potilaat, joiden tietoja on lähetetty vääriin osoitteisiin, saavat lähipäivinä asiasta kertovan kirjeen. 
 

​HUS käyttää potilaskirjeiden lähettämisessä ulkopuolista palveluntarjoajaa, joka tulostaa ja kuorittaa HUSin sähköisesti lähettämät kirjeet sekä toimittaa ne postin kuljetettavaksi. Palveluntarjoajan tekemän virheen vuoksi maaliskuun alussa viidelle potilaalle lähettiin kirjekuori, joka sisälsi potilaan omien sairauskertomustietojen lisäksi useiden muiden potilaiden sairauskertomustietoja. 

- Virhe tuli ilmi siten, että yksi virheellisen lähetyksen saaneista henkilöistä oli yhteydessä HUSiin. Kyseinen lähetys noudettiin välittömästi. Asian selvittelyissä kävi ilmi, että vastaavanlaisia virheellisiä lähetyksiä on neljä lisää. Olimme saman päivän aikana yhteydessä näiden lähetysten vastaanottajiin. Osa virheellisen lähetyksen saaneista oli ehtinyt avata kuoren ennen yhteydenottoamme, osa ei. Kaikki viisi virheellistä lähetystä ovat nyt palautuneet HUSiin, kertoo vs. johtajaylilääkäri Petri Bono.

Virheelliset lähetykset sisälsivät yhteensä 526 henkilön sairaskertomustietoja. HUS on 29.3.2018 lähettänyt heille kaikille kirjeitse tiedon tapahtuneesta postitusvirheestä. Lisäksi ne sairauskertomustiedot, jotka olivat virheellisissä lähetyksissä, on jo aiemmin lähetetty uudelleen oikeille vastaanottajille.

HUS on saanut virheen tehneeltä palveluntarjoajalta selvityksen virheeseen johtaneista syistä ja toimenpiteistä, jolla varmistetaan, ettei vastaava virhe enää toistu. HUS harkitsee virheestä aiheutuvia sopimusoikeudellisia seurauksia palveluntarjoajalle. Lisäksi HUS on tehnyt tapahtuneesta ilmoitukset sekä Valviralle että Tietosuojavaltuutetulle. 

- Haluan lämpimästi kiittää ensimmäisen virheellisen lähetyksen saanutta henkilöä siitä, että hän oli meihin yhteydessä. Näin pääsimme heti selvittämään asiaa. Lisäksi pahoittelen syvästi palveluntarjoajan tekemää virhettä. Teemme kaikkemme, jotta vastaavanlaista virhettä ei tapahtuisi enää jatkossa, sanoo Petri Bono. 

HUSista lähtee vuosittain 2,7 miljoonaa kirjettä potilaille. Kirjeet ovat ajanvarauskirjeitä, potilaslaskuja ja niin sanottuja hoitopalautteita, jotka ovat kopioita sairaskertomusmerkinnöistä, epikriiseistä ja tutkimustuloksista. 

Tulosta
3.4.2018 11:27